Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vill du se hur det är att vara förskolebarn med en jättestor förskolegård? Följ med på en lekstund i videon. Foto: Clara Zahui/SVT

Här är förskolan med plats för mycket spring i benen

Uppdaterad
Publicerad

En balanserar på en stubbe, en annan bygger koja under en gran, en tredje klättrar upp för en bergshäll. På förskolan Balingsnäs är skogsdungen barnens favorit. 

– Där kan de leka mer fantasilekar. Det blir mer tillrättalagd lek när de leker i klätterställningar och så, säger förskolläraren Christina Svanberg.

På den nybyggda förskolan i Huddinge utanför Stockholm samsas cirka 150 barn om en gård på 6 100 kvadratmeter. Den är ett exempel på en förskola som följer Boverkets rekommendationer om friyta. På gården finns, utöver lekredskap som klätterställning och sandlåda, en större skogsdunge som nås genom att klättra upp för ett litet berg. 

– Jag tror att det är jätteviktigt för alla barn att få en stor yta. De tycker om alla klätterställningar men speciellt att leka i skogen och klättra på berget och leka koja, säger Christina Svanberg.

”Är en utmaning”

Huddinge kommun har tagit fram egna riktlinjer för storlek på friyta vid förskolor och skolor. Man har delat in kommunen i tre zoner, där man i en av tre klarar att följa Boverkets rekommendationer om 40 kvadratmeter per barn och en sammanhängande yta om minst 3 000 kvadratmeter. I tätare stadsmiljö är målet 30 respektive 20 kvadratmeter per barn.

– Det är en utmaning, men vi behöver alltid utgå från barnens behov av rörelse. Det är väldigt viktigt att vi ser till att de får tillräckligt stora ytor för sina behov, säger Louise Rollins (MP), som är ordförande i förskolenämnden i Huddinge.

Vill du se hur det är att vara förskolebarn med en stor gård? Följ med på en lekstund i videon. 

Vad säger lagen?

Plan – och bygglagen ställer krav på att det vid skolor och förskolor ska finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Boverket har tagit fram allmänna råd för att precisera kvaliteter och placering av friytan. De är inte bindande, däremot innehåller de rekommendationer om hur kommunerna bör agera för att följa plan – och bygglagen. 

Vid placering och anordnande av friytor för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet bör särskilt beaktas friytans storlek, utformning, tillgänglighet, säkerhet och förutsättningarna att bedriva ändamålsenlig verksamhet. Med ändamålsenlig verksamhet avses i dessa allmänna råd att friytan kan användas till lek, rekreation samt fysisk och pedagogisk aktivitet för den verksamhet som friytan är avsedd för. Friytan bör vara så rymlig att det utan svårighet eller risk för omfattande slitage går att ordna varierande terräng- och vegetationsförhållanden. Friytan bör kännetecknas av goda sol- och skuggförhållanden, god luftkvalitet samt god ljudkvalitet. 

Boverket begärde 2021 utökat bemyndigande för att formulera föreskrifter för kvaliteter och placering av friytor för lek och utevistelse vid fritidshem, skolor, förskolor och annan jämförlig verksamhet. Boverkets begäran behandlas just nu på regeringskansliet. Boverket har dock inte för avsikt att ställa krav på friytornas storlek. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.