Jessica Axelsson från Kalmar stod i telefonkön i 45 minuter till Arbetsförmedlingen och när det endast var ett samtal före bröts hennes samtal.
– Väldigt frustrerad blev jag, ringde snabbt upp igen men då var det hundratals samtal före igen, berättar hon.
SVT Nyheter har tidigare rapporterat om nedskärningar av Arbetsförmedlingen som har lett till att många kommuner blivit utan Arbetsförmedlingskontor. Strängnäs är en av dem. Pernilla Brus bor i Strängnäs och hon är kritisk till nedskärningen som enligt henne skapar dålig service.
– Även om jag kan använda mig av tekniken så finns det människor som är i min ålder som inte kan, säger Brus.
Hon menar också att det kan bli en klassfråga och att det blir ekonomin som styr hur bra service man får. De som inte har råd att ha den teknik som krävs för att kontakta Arbetsförmedlingen genom digitala kanaler får sämre service.
– De får mycket sämre service och jag skulle önska att man hade flera kontor öppna. Då är det inte bra att hänvisa till digitala kanaler när inte alla kan få möjligheten till det, det blir en klasskillnad, säger Pernilla Brus.
Flera fel upptäckta
Riksrevisionen har granskat 22 myndigheters förmåga att ge service med god kvalité till människor som inte använder de digitala kanalerna. Resultatet visar på flera brister. Försäkringskassan, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten är några av de granskade myndigheterna.
SVT har tagit del av en preliminär version av granskningen som bland annat pekar på orimligt långa telefonköer, försämrade öppettider och att få myndigheter arbetar för att förbättra servicen för de icke-digitala användarna. Myndigheternas alternativ till digitala kanaler är i flera fall inte tillräckligt goda.
Varken Riksrevisionen eller de granskade myndigheterna vill för SVT kommentera granskningen då den ännu inte är färdigställd och publicerad. Riksrevisionens pressavdelning betonar också att rapporten kan komma att förändras innan den presenteras senare i vår.