Vem betalar mest?
SVT har kartlagt hur mycket pengar riksdagspartierna har lagt på sponsrad marknadsföring i sociala medier. Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är de partier som lagt mest – och båda använder ”trolldebatten” i sin betalda kommunikation inför EU-valet. Denna debatt handlar om avslöjandet om SD:s anonyma konton.
På Metas plattformar Facebook och Instagram är Socialdemokraterna det riksdagsparti som spenderat mest pengar på annonser inför EU-valet, 652 600 kronor.
Medan på Googles annonsytor (bland annat Youtube) är Sverigedemokraterna det riksdagsparti som spenderat mest via sitt huvudkonto – 551 000 kronor under perioden 5 maj till 3 juni 2024.
Socialdemokraterna, tillsammans med Liberalerna och Miljöpartiet, har alla satsat runt 400 000 kronor på Googles annonsytor.
Vilka budskap sponsrar man?
Det finns flera exempel på hur partier använt sig av ”trolldebatten” i sina annonser.
När Johan Pehrson viskade ”Lite mer tjafs” till Jimmie Åkesson på sin väg fram till talarstolen, använde Centerpartiet det i en EU-annons.
Förutom ”trolldebatten” är mycket av det som partierna sponsrar i sociala medier digitala versioner av de valaffischer som nu pryder väggar från norr till söder.
Valrörelsens mest sedda?
Men den betalda annons som är EU-valrörelsens mest sedda i sociala medier är sannolikt Jimmie Åkessons respons på just dessa trollanklagelser, i ett ”Tal till nationen”. I talet kallar Åkesson anklagelserna för ”en gigantisk påverkansoperation”.
– Det här är en teknik som vi inte sett i svensk politik tidigare, men däremot i USA, säger Mats Knutson, inrikespolitisk kommentator.
Se Mats Knutsons analys av varför man valt att lägga stora resurser på just detta budskap inför EU-valet, i videon ovan.