författaren och journalisten Günter Wallraff har granskat Starbucks i Tyskland. Foto: SVT

”Kaffet är en sidosak”

Publicerad

”Starbucks är ett typiskt exempel på en företagskultur som säljer in en förljugen känsla av välstånd”. SVT har träffat författaren och journalisten Günter Wallraff som under flera månader granskat många av Starbucks 150 caféer i Tyskland.

I år tänker världens största kaffekedja Starbucks storsatsa i Sverige. Men bolaget med över 20.000 caféer världen över och en hög etisk profil har fått hård kritik för skatteupplägg, dåliga arbetsförhållanden och dubbelmoral.

Tyskland är en av Starbucks viktigaste marknader i Europa. Där finns i dag cirka 150 caféer. Men bolagets vd har sagt att Tyskland har en marknadspotential för upp till 1.000 Starbuckscaféer.

Verksamheten är inte okontroversiell. Starbucks har upprepade gånger fått kritik för bland annat skatteplanering och att deras höga miljöprofil mer handlar om marknadsföring än äkta engagemang.

Wallraff granskade Starbucks

En av dem som granskat Starbucks är författaren och journalisten Günter Wallraff. Han fyller 72 i år, jobbar jämt och bor fortfarande kvar i radhuset i Köln. I 50 år har han granskat det tyska samhällets brister utifrån arbetarens perspektiv. Han har klätt ut sig som turkisk gästarbetare, som vapenhandlare, som psyksjuk alkoholist och som skrupellös kvällstidningsjournalist på Bildzeitung.

År 2009 gav han ut boken Aus der schönen neuen Welt med en rad nya avslöjanden. Ett av de längre reportagen handlade om Starbucks.

– Om man tittar bakom den bild som Starbucks marknadsför visar det sig att de betalar sämre än andra. Förfogandet över medarbetarna är totalitärt. De anställda hör till inventarierna och åtminstone i Tyskland jobbar anställda 14-timmarsdagar. Vissa får sova på arbetsplatsen, några har tvingast sova på kaffesäckar i bolagen, säger Günther Wallraff.

”Kaffet en bisak”

Den övernattande medarbetaren hittade han på Starbucks filial på Frankfurts flygplats. Han säger att exemplet är extremt men att många berättat hur de utnyttjats.

– Bolaget har sålt in en bild av att vi är så bra, att vi alla präglas av samma livsstil och det säljer vi. Men själva kaffet är en bisak. Det är inte bättre än någon annanstans, säger Günther Wallraff.

Förra året kom en utökad utgåva av hans senaste bok med nya avslöjanden om missförhållanden på olika arbetsplatser. Enligt Günther Wallraff ser jobbstatistiken bra ut i Tyskland. Men bakom siffrorna döljer sig dåligt betalda deltidsjobb. Många av dem i restaurangbranschen, i bolag som Starbucks.

– I utlandet beskrivs Tyskland som landet som skaffat flest arbetsplatser. Det stämmer i statistiken. Men vad är det för arbetsplatser? Det är 400 eurojobb, det är korta arbetstillfällen och bara var fjärde anställning som erbjuds är heltid, säger Günther Wallraff.

Brännmärken på armarna

Gunter Wallraffs avslöjanden får alltid stor uppmärksamhet. Han har vunnit mängder med priser men han fortsätter ändå att klä ut sig och granska nya missförhållanden. Senast bland annat på ett Lidlbageri, där anställda med låga löner gång på gång brände sig på brännheta plåtar. Klagade de fick de sparken. Medan Wallraff berättar drar han upp ärmarna på den svarta skinnjackan och visar mängder med vita ärr på underarmarna från tiden på Lidl.

Enligt Wallraff har lite hänt sen 60-talet. Gästarbetare utnyttjas fortfarande, de längst där nere har ofta dåliga arbetsförhållanden, låga löner och lite att säga till om.

Dock har företagen blivit betydligt bättre på att sälja in bilden av en framgångsrik verksamhet via reklam, kommunikation och PR. Just nu jobbar Günther Wallraff med flera nya granskningar. Vilka företag det gäller vill han dock inte berätta.

SVT har sökt Starbucks under tre månader för att få en intervju om kritiken mot bolaget. Men Starbucks har valt att avstå. Bolaget skriver i ett mejl att ”på Starbucks har vi alltid prioriterat våra partners (anställda) och våra kunder. Vi välkomnar feedback från våra partners om hur vi kan ta hand om dem, våra butiker och våra kunder, även bättre än det vi gör idag. Vi har alltid varit hängivna i att ge konkurrenskraftiga löner och förmåner för våra anställda, flexibla arbetstider och stöd i deras arbete”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.