Sent på onsdagskvällen den 28 februari larmades räddningspersonal till centrala Örebro. Flera personer hade då blivit påkörda av ett godståg i anslutning till en järnvägsövergång vid Södra station.
En man i 25-årsåldern, en kvinna i 20-årsåldern och en pojke i yngre tonåren omkom på plats.
SVT Nyheter har tagit del av data från Trafikverket som visar att den aktuella järnvägsövergången har flera kända brister.
30 händelser under 2023
I december 2017 inträffade en dödsolycka vid samma station.
Lokförare har länge larmat om att övergången är osäker på grund av att människor rör sig på spåren, vilket framgår av händelserapporter från Trafikverket.
Bara under förra året rapporterades 30 händelser vid järnvägsövergången. I samtliga fall handlar det om personer som befunnit sig på, eller i närheten av, spåret vilket inneburit en risk.
Fyra exempel från 2023:
• 21 november: En lokförare såg hur en person nästan blev påkörd av ett förbipasserande godståg. Enligt händelserapporten stod personen mellan spåren.
• 18 juli: Flera personer fastnade mellan grindarna på spåret när ett tåg var på väg. Personerna klättrade över grinden.
• 7 februari: Både lokförare och resenärer gick över spåret när ett tåg var på ingång. Övergången används ”för att korsa järnvägen mellan stadsdelar”, står det i rapporten.
• 2 februari: En resenär gick över spåret när ett tåg redan hade börjat signalera för avgång. Lokföraren tutade och personen stannade då mitt på spåret och tittade sig omkring innan han gick över.
Sedan 2017 handlar det om totalt 71 rapporterade händelser.
– Att överhuvudtaget passera över ett spår är farligt. Nu får vi se vad utredningen visar och varför det befann sig folk på spåret, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
111 extra farliga övergångar
Förra året dog nio personer i olyckor vid någon av Sveriges över 6 000 järnvägsövergångar.
SVT Nyheter har tidigare kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som särskilt farliga. Den aktuella övergången i Örebro finns inte med på listan.