Klimatet får ta smällen när reduktionsplikten på drivmedel kapades vid nyårsskiftet. Men rent ekonomiskt, på kort sikt, pressas inflationen påtagligt.
Den 1 januari sänkte mackarna dieselpriset med 4,27 kronor litern och bensinen med 1,15 kronor. Den absolut största orsaken var att reduktionsplikten av biobränsle i soppan kapades till sex procent, från tidigare 30 procent i dieseln.
– Om vi utgår ifrån att de här priserna ligger kvar hela januari så sänker det KPI med tre tiondelar (0,3 procentenheter), säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.
Prisraset vid mackarna kommer förstås inte som någon överraskning. Men han konstaterar att prisfallet blev något större än han hade räknat med och att han därmed sannolikt kommer att revidera ner inflationsprognosen en aning.
Lika mycket till
Men även själva prisnedgången på råvaran, oljan, har tidigare under hösten (oktober-december) kapat prisökningstakten med runt 0,1 procentenheter per månad, alltså ungefär lika mycket, och är också av större betydelse på längre sikt, enligt Isaksson.
– Så sammantaget har det tryckt ner inflationen med runt sex tiondelar (0,6 procentenheter). Så det har stor betydelse, säger Isaksson
Han gör dessutom bedömningen att de indirekta effekterna, bland annat pressade transportkostnader, på lite sikt är ungefär lika stora.
Å andra sidan ökar hushållens möjligheter att konsumera andra varor och tjänster, vilket kan lyfta priserna på annat, men den effekten är sannolikt ganska liten, enligt Isaksson.
Sänkt ränta
Enligt Torbjörn Isakssons prognos ligger inflationen, räknat enligt Riksbankens mått KPIF, nu i december på strax över två procent, alltså väldigt nära Riksbankens inflationsmål. Det rena inflationsmåttet, KPI, alltså även inklusive ränteökningar, ligger dock fortfarande kring höga fem procent.
– Inflationen fortsätter att falla, säger Isaksson.