Billigare drivmedel var ett av Tidöpartiernas viktigaste löften under valrörelsen 2022. Det talades om fem-sex kronor billigare bensin och uppåt tio kronor billigare diesel.
Nu efter årsskiftet sänks drivmedelsskatten och likaså reduktionsplikten. Därför bad SVT Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, att räkna ut vad kostnaden för bensin och diesel väntas bli i januari.
– Våra beräkningar visar att det kommer vara betydligt mindre nedgång på bensinen, knappt en krona, men det är svårt att säga exakt. Dieselpriserna kommer att gå ner betydligt mer, mellan fyra och fem kronor. säger Christian Kopfer.
Leder till mer utsläpp
Reduktionsplikten var den förra regeringens viktigaste instrument för att minska utsläppen från trafiken i Sverige. Den innebär att bensin och diesel måste blandas ut med biobränsle.
Efter årsskiftet blir reduktionsplikten 6 procent i både bensin och diesel – från tidigare 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel.
Enligt regeringen kommer det att öka utsläppen med drygt 4 miljoner ton koldioxid nästa år, och den sänkta drivmedelsskatten med ungefär 350 000 ton koldioxid ytterligare.
Stigande priser 2024
Trots att det spås bli billigare att tanka bilen efter nyår så tror råvaruanalytikern Christian Kopfer att priset på drivmedel kommer att stiga igen.
– Det beror jättemycket på vad som händer med den svenska kronan så klart, men om vi tittar på den underliggande råvarumarknaden så räknar vi med gradvis ökande priser på drivmedel under 2024 på grund av att vi tror på högre oljepriser, säger Christian Kopfer.
Orsakerna till stigande oljepriser är, enligt Christian Kopfer, dels att världen konsumerar mer olja, dels att det är mindre konkurrens på oljemarknaden. Ett fåtal aktörer kan därför kontrollera priset.
Så hur länge håller prissänkningen i sig?
– Det är jättesvårt att säga exakt, men det kommer gå ganska fort för bensin, eftersom sänkningen är betydligt mindre där och längre tid för diesel eftersom sänkningen är märkbar där.