Vid varje bensin- och dieselpump sitter det en etikett med miljöinformation om det drivmedel som finns i tanken. Det är ett krav sedan 2021 att konsumenter ska få veta hur mycket växthusgaser drivmedlet släpper ut, hur stor andel som är förnybar energi och råvarornas ursprungsland.
Men enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige finns det framför allt två brister med det här systemet.
– Det ena är att den information som står på pumpen inte stämmer överens med innehållet i pumpen, så det är vilseledande information. Det andra är att det är komplex information och allt får inte plats på etiketten, säger Jessica Alenius, VD på Drivkraft Sverige.
“Enorm eftersläpning”
Miljöinformationen blir missvisande för att etiketterna, som byts ut varje höst, baseras på Energimyndighetens data från föregående år.
Vid årsskiftet sänks reduktionsplikten från 30,5 procent i diesel och 7,8 procent i bensin till sex procent i båda. Det innebär att det blir mer fossilt bränsle i tanken än vad etiketten visar – och den byts ut först hösten 2024 och baseras då på data från 2023.
– Då kommer det vara en enorm eftersläpning, det kommer absolut inte stämma överens med vad som står på etiketten, säger Jessica Alenius.
Vill ersätta med QR-kod
För att råda bot på problemet vill Drivkraft Sverige ersätta dagens etiketter med en QR-kod som leder till en hemsida. Enligt Jessica Alenius kan hemsidan rymma mer miljöinformation och uppgifterna uppdateras oftare.
Finns det inte en risk att personer väljer att inte läsa av QR-koden och då inte får någon miljöinformation alls?
– Det finns absolut en sådan risk. Vi ser med dagens system att det är få som ens vet att etiketten finns där. Men om man vill veta mer om vad innehållet är så tror vi att det bästa är att man tar QR-koden och så kan man sätta sig när man har lite mer tid att läsa på, säger Jessica Alenius.