Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 befann i närheten av två kabelbrott i Östersjön i direkt anslutning tidsmässigt till att haverierna inträffade.
Sedan dess har fartyget legat still i Kattegatt i minst en vecka och har cirkulerats av flera fartyg från tyska kustbevakningen, danska marinen och svenska kustbevakningen.
SVT:s team har tagit sig ut i Kattegatt på en båt och när de lyckas få kontakt med det utpekade fartyget genom båtradion är den man tror är kapten fåordig.
– Ingenting, vill jag svara på era frågor, säger han till SVT:s reporter Oskar Jönsson.
Källor: Ankaret ska ha släpat längs botten i 160 kilometer
Enligt källuppgifter till Wall Street Journal ska fartygets ankare släpat längs botten i omkring 160 kilometer. Tidningens källor uppger även att utredarna försöker ta reda på om det misstänkta sabotaget skett på uppdrag av Ryssland och fartygets ägare Ningbo Yinpeng Shipping uppges samarbeta med utredningen.
– Det är extremt osannolikt att kaptenen inte skulle ha märkt att fartyget släppte och släpade ankaret, tappade fart i flera timmar och kapade kablar på vägen, säger en anonym utredare till tidningen.
Utifrån bilder har bland annat danska DR kunnat se skador på fartygets ankare, något som flera experter har bekräftat till kanalen. Dock går det inte att säga hur eller när dessa skador skulle ha uppstått.
Polisen utreder sabotage – brottsplatsundersökningar avslutade
Polisen är nu klar med brottsplatsundersökningarna kring de två kabelbrotten och analyserar nu materialet, skriver polisen på sin hemsida. En förundersökning om sabotage har inletts gällande samtliga kabelbrott och kommer utredas av svensk polis tillsammans med Finland och Litauen.
– Förundersökningen inleddes eftersom det inte kan uteslutas att kablarna har skadats avsiktligt. Brottsrubriceringen är alltså i nuläget sabotage, men detta kan komma att ändras, säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa.
Hör när SVT får kontakt med det kinesiska fartyget i videon ovan.