Kriget i Ukraina kan orsaka däckbrist i Sverige

Publicerad

Kriget i Ukraina och de sanktioner som införts mot Ryssland som följd riskerar att orsaka brist på bildäck i Sverige.

– Det är framför allt produktionen av vinterdäck som kan komma att påverkas, säger Fredrik Ardefors, vd för branschorganisationen Däckbranschen.

Flera internationella däcktillverkare, som Bridgestone, Continental, Michelin, Pirelli och Yokohama, har alla delar av sin produktionsverksamhet i Ryssland. Men på grund av de import- och exportförbud som råder mellan EU och Ryssland samt uteslutandet av Ryssland ur det internationella banksystemet Swift blir det allt svårare för tillverkarna att såväl tillverka som leverera däcken till EU och Norden. Något som bland annat flera branschtidningar rapporterat om.

Enligt Fredrik Ardefors, som är vd för branschorganisationen Däckbranschen, är det framför allt produktionen och leveransen av vinterdäck som kan komma att påverkas.

– Vi ser ingen överhängande risk för stor brist på sommardäck till sommaren, utan det är något som kan komma senare när det gäller vinterdäcksproduktionen som egentligen skulle vara i full gång vid det här laget, säger Fredrik Ardefors.

Någon exakt procentsats över hur stor andel bildäck som levereras till Sverige från Ryssland finns inte, men Däckbranschen bedömer att det rör sig om 15 till 20 procent på årsbasis.

Begränsad produktion

Som svar på Rysslands invasion av Ukraina har de flesta tillverkare helt eller delvis stoppat sin produktion i Ryssland. Pirelli, som bland annat levererar däck till Formel 1, har begränsat sin produktion i landet medan bland andra Nokian och Continental dragit i handbromsen och stoppat sin produktion helt och hållet.

– Samtidigt ska man komma ihåg att det finns en hel del råvaror som används för att tillverka bildäck som kommer från Ryssland, bland annat kimrök och vissa syntetoljor, säger Fredrik Ardefors.

Priserna påverkas

Det är inte bara tillgången på bildäck som påverkas av Rysslands invasion av Ukraina. I spåren av kriget stiger också priserna – något som är påtagligt redan i dag.

– Det beror dels på dyrare transporter, dels dyrare råvaror. Jag skulle tippa på att däckpriserna har ökat med drygt 10 procent i år, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.