En av de som reagerade starkt på SVT:s program är Caroline Hainer, kulturjournalist och författare som bland annat är filmkritiker i SVT:s Kulturnyheterna, som skrev en debattartikel i GöteborgsPosten.
– Programmet fördjupar sig inte i någonting. Det handlar antingen om att testa produkter rakt upp och ned, eller om att förlöjliga folk som tycker om att ha läppstift, säger Caroline Hainer till SVT Nyheter.
”Man förolämpar utövarna”
Caroline Hainer tycker att programmets klippning är dåligt utförd och att både testpersonernas och expertpanelens citat hackas upp och blir lösryckta. Hon anser även att programmet i fråga missar en poäng genom att reducera hudvård till att handla om krämer.
– Hudvård och make-up, det man slår ihop och kallar för skönhet eller beauty, går in i alla andra kulturyttringar och har även blivit en väldigt tydlig identitetsmarkör under de senaste åren. Jag tycker att man förolämpar utövarna genom att reducera det till enbart fåfänga, säger hon.
Kritik mot testets utförande
Även den skönhetsintresserade studie-och yrkesvägledaren Jenny Ivarsson reagerade starkt och skrev en kritisk artikel i skönhetsmagasinet Daisy Beauty.
– Man behöver inte vara så insatt i varken vetenskap eller skönhetsvård för att se att det inte var något vetenskapligt test. Produkter blandas hejvilt, säger hon.
”Det är populistiskt”
Jenny Ivarsson anser också att programmet förringade faktumet att det finns individer som vill ha flerstegsprodukter och prova olika saker inom hudvård.
– Det är ju lite populistiskt att gå ut med ett sådant påstående, att nu kan du kasta allting i soporna, för nu behöver du bara en hundra år gammal kräm. Det är kanske inte alla som vill det, säger hon.
Programmets producent Stina Schedwin tar avstånd från kritiken om att tillvägagångssättet i testerna inte ska ha varit tillräckligt vetenskapligt. Hon berättar att de både anlitat ett professionellt testinstitut som frekvent anlitas inom branschen, och att de som komplement till detta även har gjort egna tester där en expert fått mäta huden före och efter användningen av de olika produkterna.
– Sedan lyfter vi också i serien att om man använder produkten under längre tid skulle man kunna få ett annat resultat, säger Stina Schedwin.
Svaret från SVT:s producent för Sanningen om hudvård finns i denna artikel.
Fakta: Så gick testet av anti-ageprodukter till
• Ett oberoende testinstitut genomförde tester av sju olika produkter mot ålderstecken.
• Som placebo användes en billig fuktkräm från ett stort varumärke.
• Varje produkt, inklusive placebon, användes av 10 personer under fyra veckor. Totalt deltog alltså 80 testpersoner.
• En 3D-kamera användes för att mäta pigmenteringar och rynkor som ej är synliga för blotta ögat på testpersonerna.
• Med hjälp av medelvärdet för alla mätningar per produkt räknade man ut hur stor andel varje parameter minskat eller ökat.
• Slutligen gjordes ett statistiskt test för att kontrollera resultaten. Den billiga fuktkrämen visade sig få bäst resultat