Regeringen under sammanträde om reduktionsplikten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi gör bedömningen att det här ska kunna leda oss till att vi når målen”, säger Elisabeth Svantesson (M) om den nya reduktionsplikten. Hör kritiken från 2030-sekretariatet och oppositionen. Foto: SVT

Kritiken mot regeringens ”gyllene väg” till klimatmålen: ”Smutsgrå och fossil”

Uppdaterad
Publicerad

Förslaget om högre inblandning av biobränsle i drivmedel kommer inte räcka för att Sverige ska nå klimatmålen om sex år, enligt 2030-sekretariatet.

Regeringen själva beskriver förslaget som en ”gyllene väg”.

– Den är inte tydligt grön i alla fall, den är i huvudsak smutsgrå och fossil, säger Mattias Goldmann vd på sekretariatet.

Genom att höja reduktionsplikten från 6 till 10 procent ska Sverige klara EU:s klimatmål till 2030, enligt regeringen. Men det ifrågasätter 2030-sekretariatet, som jobbar för en fossiloberoende transportsektor och för att Sverige ska nå målen.

– Vi behöver ha hängslen och livrem i klimatpolitiken, regeringen har inte det här. Man behöver kraftfullare styrmedel än ett par procents höjning av reduktionsplikten, säger vd Mattias Goldmann.

– Vi riskerar dyra böter, att behöva köpa utsläppsrätter eller att det läggs en död hand över skogs- och jordbruket.

”Räcker som bäst halvvägs”

Enligt regeringen innebär förslaget utsläppsminskningar på runt 2,5 miljoner ton till 2030. Enligt Naturvårdsverkets beräkningar finns det, med beslutade och planerade åtgärder, fortfarande ett underskott på minst 6 miljoner ton för att klara Sveriges EU-mål om 50 procents utsläppsminskning till 2030, skriver TT.

– Vi behöver se regeringens beräkningar, men som vi räknar är det otillräckligt. Utifrån regeringens egna siffror räcker det som bäst halvvägs till att nå klimatmålen, säger Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall till SVT Nyheter.

Höjningen urholkas

Det nya förslaget innebär också att drivmedelsleverantörerna ska kunna inkludera el från laddstationer i sina utsläppsreduktioner, någonting som Mattias Goldmann menar urholkar siffrorna.

– Nu får vi ett myrsteg framåt som är mindre än vad siffrorna omedelbart antyder, säger han.

– Det är värdefullt att påskynda omställningen till elektromobilitet men om det sker på bekostnad av omställningen till förnybara drivmedel så är klimatet en förlorare.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Inblandningen av biobränslen kan öka utan att priset vid pump höjs”, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) vid dagens pressträff. Foto: Fredrik Larsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.