Den första bilden med vit bakgrund ska enligt Filmstaden användas i tryck, på brevpapper och liknande. Foto: Skärmdump @Filmstadenab

Filmstadens logga byts igen: ”Bättre än den första”

Uppdaterad
Publicerad

När Filmstaden, tidigare SF Bio, presenterade sin nya design lät kritiken inte vänta på sig och loggan sågades på sociala medier. Nu har man bytt utseende på sin Facebooksida än en gång – från vit bakgrund till svart.

– Det är så den ska se ut i digitala medier, säger Filmstadens informationschef Thomas Runfors.

Efter att SF Bio köptes av Nordic Cinema group bytte kedjan namn till Filmstaden. Det nya namnet krävde också en ny logga och en ny vinjett – något som fått flera biobesökare att reagera starkt. Den 28 oktober bytte man namn och logga på sin Facebooksida, till ett rött F inuti en cirkel med vit bakgrund, och många besökare blev rasande.

Så här såg den tidigare profilbilden ut när Filmstaden bytte namn på Facebook den 28 oktober. Foto: Skärmdump @Filmstadenab

”Får känslan av ett lågprismärke från en matbutik” och ”Pinsamt om er grafiska designer fått betalt för detta” var några av kommentarerna. 

Nytt utseende – igen

Profilbilden är nu utbytt ännu en gång och den gamla, med vit bakgrund, är borttagen. Istället syns en bild med svart bakgrund där det röda F:et har två olika nyanser.

– Jag var inte med i den processen men de fick inte in den nya loggan på Facebook, det har inte med kritiken att göra. Det är så här den ska se ut i digitala medier, och vi tycker att den är snyggare när den är röd på svart bakgrund, säger Thomas Runfors, Filmstadens informationschef.

”Bättre än förut”

Och kanske har hanteringen från Filmstadens sida dämpat kritiken något.

”Bra mycket trevligare logotyp än den första i en enda ton” och ”Denna logga ger mycket mer biokänsla än den förra med rött på vitt” är några av kommentarerna under inlägget om den nya designen.

– Det har jag inte sett men det är roligt i så fall, säger Thomas Runfors.

Får fortfarande kritik

Men alla verkar inte övertygade, fortfarande finns en hel del arga kommentarer att läsa i enskilda inlägg och i kommentarsfält på företagets sida.

”Fy fan vad ful, dock bättre än den första” skriver en användare.

– Det är som ganska omöjligt uppdrag att byta ut en logotyp, dessutom den kanske mest kända i hela landet. Förhoppningen är väl att man förknippar den med något positivt framöver, säger Thomas Runfors.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.