• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Länsförsäkringar fastighetsförmedlings vd Marcus Svanberg är inte nöjd med alla varningar. Foto: TT/SVT

Länsförsäkringar mest varnade mäklaren

Publicerad

Länsförsäkringar fastighetsförmedling är det företag som har flest varningar från FMI förra året och här jobbar även den mäklare som fick flest disciplinbeslut mot sig 2018.

SVT:s konsumentredaktion Plus har kartlagt var de varnade mäklarna jobbar. Genomgången visar att Länsförsäkringar fastighetsförmedling är det företag som har flest disciplinbeslut mot sina anställda.

Det handlar om 20 beslut där en mäklare från Länsförsäkringar fått en varning eller erinran pga av att det brutit mot fastighetsmäklarlagen.

Plus granskar bostadsaffärer

– Det här innebär ju att det är 20 kunder som inte varit nöjda. Och vi tar kundnöjdhet väldigt allvarligt och jag vill att det här ska vara nere på noll, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar fastigheter.

Mäklaren med flest disciplinbeslut

Fyra av besluten gäller en och samma mäklare som också är den mäklare som fick flest disciplinbeslut mot sig i Sverige under förra året.

Det handlar om anmälningar som kommit in under ett par års tid, men som avgjordes förra året. Något som fick Länsförsäkringars vd att agera och tillsammans med företagets chefsjurist togs det fram en handlingsplan för att mäklarens skulle undvika fler anmälningar till FMI. 

– Den planen omfattar även mäklarens kontor där han jobbade och på så sätt vill vi stötta mäklarna att inte göra den här typen av fel i framtiden, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

Mäklaren själv säger till SVT att han hade väldigt många försäljningar under de här åren vilket resulterade i att han inte riktigt hann med allt. 

– Efter de här varningarna har jag verkligen tagit till mig av kritiken och dragit ner på tempot. Både jag och kontoret har tagit fram en konkret plan för hur vi ska öka vår kundnöjdhet, säger han till SVT´s konsumentredaktion Plus. 

Infört uppförandekod

Förra året införde Länsförsäkringar fastighetsförmedling en uppförande kod. Det är ett dokument som tydligt beskriver hur mäklarna ska agera. Företaget har också byggt ut sin juristsupport där tre jurister som stöttar mäklarna i olika frågor. 

– Vi tycker oss se en positiv tendens i år. Än så länge har vi haft en påföljd att jämföra med 20 förra året. Men om det beror på uppförandekoden eller annat är svårt att bedöma, säger Marcus Svanberg.

Följ Plusredaktionens bostadsgranskningar här – och tipsa reportern!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bostadsaffärer

Mer i ämnet