Fler speciallärare, bemannade skolbibliotek och ett minskat användande av digitala läromedel till förmån för fysiska böcker.
Det är några insatser som regeringen nu vidtar, enligt Lotta Edholm som samtidigt pekar på att kommunerna bär det främsta ansvaret för landets skolor och därmed bör prioritera dem.
– Vi måste se till att staten skjuter till medel och det gör vi också nu inför 2024, säger hon.
Edholm: Öka statens kontroll
Enligt Lotta Edholm måste staten fortsatt ta ett större ansvar för att vända utvecklingen. Hon menar att Liberalerna fått rätt i sin kritik av att skolan kommunaliserades för 30 år sedan.
– Jag tror att staten behöver ta ett starkare grepp överhuvudtaget. Både när det gäller styrningen av de kommunala skolorna men även av friskolesystemet. Det där är också en faktor när det gäller de här dåliga resultaten.
SVT: Vad kan man göra på kort sikt?
– Det handlar naturligtvis om att tillföra resurser. Men det handlar också om att se till att läroplanerna blir bättre och bättre anpassade till hur små barns hjärnor utvecklas, säger Lotta Edholm.
– Sen gör vi ju satsningarna på böcker och trycker tillbaka den ibland ogenomtänkta digitalisering vi sett i svensk skola.
Vill satsa på lågstadiet
Enligt Skolverket kan pandemin ha bidragit till elevernas sjunkande kunskapsnivåer. Lotta Edholm håller med men varnar för att låta pandemin helt förklara problemet.
– Vi måste nu se till att vi framförallt riktar vår kraft på lågstadiet och att vi sätter in tidigt stöd. Det är Sverige faktiskt förhållandevis dåligt på jämfört med andra länder.
När pengarna ska fördelas kommer även fortsatt fokus att ligga på skolor i socioekonomiskt utsatta områden, enligt Lotta Edholm.
– För att lärare där ska få bättre arbetsvillkor till exempel, fler speciallärare på skolor där det behövs allra mest, säger hon.