Forskare och debattörer varnar för att höjd bensinskatt ökar klyftorna mellan stad och landsbygd och kan leda till missnöjesyttringar, likt Gula västarnas protester i Frankrike. Men Isabella Lövin kunde inte säga hur mycket bensinskatten kan komma att höjas under mandatperioden.
– Det är för tidigt att uttala sig om. Men vi kan inte göra det omöjligt för människor att använda bilen idag.
Höjning av bensinskatten återinförs
Lövin säger dock att den högre, automatiska höjningen av bränsleskatten, som infördes under den förra mandatperioden och togs bort i den senaste M- och KD-budgeten, kommer att återinföras.
Det innebär att drivmedelspriserna varje år höjs med två procent utöver konsumentprisindex, det vill säga den allmänna prisökningstakten.
– Vi måste jobba både med piska och morot. Klimatkrisen kommer att drabba alla, fattig som rik. Torkan och bränderna i somras drabbade inte minst landsbygden och bönderna. Vi måste klara av omställningen på ett socialt hållbart sätt.
Mer pendlarpengar till landsbygden
En av punkterna i det så kallade januariavtalet, överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet, är en ”grön skatteväxling” som innebär att miljöskatter, till exempel på bränsle, höjs med 15 miljarder kronor samtidigt som andra skatter sänks med lika mycket.
Ett sätt att gynna bilberoende människor på landsbygden skulle enligt Isabella Lövin vara att de får en större andel av skattereduktionen för bilpendlande, som idag främst riktas till storstadsregionerna.
– Det är ju helt fel. Vi har instrument att göra skatteväxlingen på ett bra sätt, säger Lövin.
– Ska vi få acceptans för klimatomställningen behövs en social dimension så att alla kan vara med.
Skattehöjningarna på 15 miljarder ska alltså motsvaras av skattesänkningar på motsvarande summa. När det gäller sänkningar nämner Isabella Lövin skatter för småföretag, arbetsgivaravgifter för ungdomar och ett utvidgat rut-avdrag, men vill inte vara mer specifik.
– Vi behöver göra utredningar och komma överens.