Det innebär, enligt partiet, att dieselpriset kommer att vara minst fem kronor lägre än vad det annars skulle ha varit. Även bensinpriset påverkas, men inte lika mycket.
Reduktionsplikten innebär ett krav på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, vilket gör att priset vid pump ökar.
Reduktionsplikten ska öka successivt fram till 2030. Sverige har valt att kräva mer inblandning av biodrivmedel än vad EU kräver.
– Detta får svenska hushåll betala för, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.
Hon medger dock att sänkt reduktionsplikt kommer att leda till ”något” högre utsläpp.
Svantesson tror att reduktionsplikten skulle kunna sänkas någon gång under nästa år. Hon ser goda möjligheter att få igenom en sänkning i riksdagen, eftersom flera partier har liknande förslag.
Så fungerar reduktionsplikten
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.
Kravet ökar successivt till 2030 då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.
Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.
År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.