Marit Paulsen (FP) och Mikael Gustafsson (V). Foto: TT

Marit Paulsen: Hade ingen aning om att det var en lobbytidning

Uppdaterad
Publicerad

Den inflytelserika PR-byrån DODS erbjuder företag, myndigheter och organisationer att köpa utspel av utvalda EU-parlamentariker, det har SVT i dag kunnat avslöja.

Två svenska EU-politiker framhålls som särskilt aktiva i PR-byråns tidning: Folkpartiets Marit Paulsen och Vänsterpartiets Mikael Gustafsson.

Den inflytelserika PR-byrån DODS ger ut tidningen The Parliament Magazine som riktar sig till makthavare inom EU. Sen 2013 finns artikelserien ”The thought leaders serie” där EU-politiker gör politiska utspel i aktuella frågor. SVT kunde i morse avslöja att utspelen är beställda av myndigheter, företag och organisationer.

SVT kontaktade DODS och utgav sig för att vara intresserade att köpa deras tjänster. Vid frågan om de hade goda kontakter med svenska EU-politiker fick vi en lista med flera namn varav två framhölls särskilt. En av de är Marit Paulsen.

EU-valet 2014

– Hon har varit på tidningens förstasida och skrev för oss nyligen, säger Andrew Hamilton-Thomas, försäljningsansvarig vid PR-byråns huvudkontor i London.

Marit Paulsen: Slänger ut lobbyisterna

Marit Paulsen har i EU-kampanjen varit tydlig med att hon tycker illa om pr-byråer och lobbyister som försöker påverka politiska frågor. Men att ansvaret när de lyckas ligger hos de förtroendevalda.

– Rent moraliskt är det parlamentarikerna vi ska hänga när en lobbyist vinner, säger Paulsen till SVT Nyheter.

Hur ser du då på situationer där du approcheras av pr-byråer eller lobbyister?

– Slänger ut dem. Förlåt, men jag är en asocial tant som inte är så artig, säger Marit Paulsen.

Också Mikael Gustafsson, andranamn för vänsterpartiet i EU-valet, säger till SVT Nyheter att han inte samarbetar med lobbyister eller PR-firmor.

Ändå framhålls bägge två särskilt av PR-byrån DODS, då SVT frågar vilka svenska EU-politiker DODS har bra samarbete med.

”Dumt att inte ha bättre koll”

Men Marit Paulsen, Folkpartiets förstanamn i valet till EU-parlamentet, skrev bara under april månad två artiklar i The Parliament Magazine. Initiativet togs av PR-byrån DODS visar mejlkommunikation SVT tagit del av.

– Parliament Magazine ser jag nog på skrivbordet, men vete fan om jag har läst den, säger Paulsen när vi frågar om hon känner till tidningen. Att hon skrivit för den medger hon först när vi visar DODS lista på svenska EU-parlamentariker.

I april månad skrev hon alltså om djurhälsa och livsmedelssäkerhet på beställning av DODS, men hon var inte medveten om att det är en PR-byrå och lobby-specialist som äger The Parliament Magazine.

– Det är nog orimligt dumt av mig och min personal att inte ha bättre koll, erkänner den erfarne EU-politikern. Paulsen säger att hon inte fått betalt av PR-byrån.

The Parliament Magazine har idag tagit kontakt med SVT och säger att de tar avstånd från erbjudandet. De menar att säljavdelningen själva har hittat på upplägget med köpta utspel.

Vänsterpartist: Tittar inte på ansvarig utgivare

Även Mikael Gustafsson, Vänsterpartiet, skriver för tidningen och säger att han inte känt till vem som ger ut den.

– Jag får ju den som en av alla tidningar till mitt kontor. Nej, jag tittar inte på ansvarig utgivare. Vi får jättemycket tidningar så är det.

Men det här är ju en tidning du själv medverkar i?

– Ja, men om media hör av sig till mig så utgår ju jag från att de inte är styrda.

Blev varnad

Carl Schlyter (MP), som nu lämnar EU-parlamentet, berättar att han skrev i The Parliament Magazine i början av sin EU-karriär. Men efter en tid var det en assistent som varnade honom för tidningen. 

– Parliament Magazine är en lömsk publikation som utger sig för att vara en ”vanlig” tidskrift men är ett lobbyorgan. Det är viktigt att nya parlamentariker får veta det. ​

”Skyldighet att veta sammanhanget”

Torbjörn Larsson, professor i statsvetenskap, anser att politiker har skyldighet att ta reda på i vilket sammanhang man medverkar. 

– Sedan kan man använda som försvar att de inte visste och det kan vara förståeligt. Men som parlamentariker, förtroendevald har man ett ansvar att förstå mer än den vanliga väljaren. Och kanske skulle man tagit reda på var det här är för en tidning, säger Torbjörn Larsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-valet 2014

Mer i ämnet