SVT:s politiske kommentator Mats Knutson. Foto: SVT Nyheter

Mats Knutson: Flygskatten ger mycket små effekter för miljön

Uppdaterad
Publicerad

Den nya flygskatten handlar i huvudsak om signalpolitik, den faktiska påverkan på miljön kommer att vara mycket liten. Det menar SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson.

Beskedet att förslaget om flygskatten ser ut att bli verklighet var inte oväntat. Förslaget har utretts och varit ute på remiss.

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Obetydlig minskning av utsläpp

Men vid införandet av en flygskatt kommer effekten på utsläppen att vara mycket liten. Det menar SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson.

– Utsläppen kommer att minska mycket obetydligt, från 53 miljoner ton koldixid, till 52,8 miljoner koldioxid. Man har ju sagt att det här skulle göra att folk åker tåg istället, men enligt utredningen kommer det snarare innebära att man kör mer bil. Det är inrikesresorna som flyttar, säger Mats Knutson.

LÄS MER: Så blir nya flygskatten

”Mest en signalfråga”

Frågan om flygskatten har varit en hjärtefråga för Miljöpartiet.

– Det här är mest en signalfråga, för att stötta miljöpartister, säger Mats Knutson.

I utredningen slår man fast att det framförallt är utrikesresorna som kommer att minska om flygskatten införs.

– Utrikesresorna är av naturliga skäl svåra att ersätta. Att utrikesresorna minskar slår ju mot regeringens andra strategi, nämligen att göra Arlanda till en stor flygplats. Sannolikt kommer skatten även att bidra till färre resor från Skåne, trafik kommer att flytta till Kastrup.

Fakta: Flygskatten

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Skatten ska bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.