Efter Uppdrag gransknings avslöjande om hur svenska telefonbedragare i Marbella lurar pensionärer på deras pengar kallade statsministern till sig bankchefer för ett möte under tisdagen.
– Det vi ser är helt oacceptabelt, det är människor som drabbas väldigt hårt, säger Niklas Wykman (M), finansmarknadsminister.
Han menar att det i första hand handlar om vilket produktutbud bankerna har.
– Vilka är det som egentligen efterfrågar konton där man snabbt kan föra över väldigt stora belopp? Vi är nu väldigt tydliga mot bankerna och ber dem titta på hur man kan anpassa så att kunderna får tjänster som de faktiskt vill ha, säger han.
Bedrägerier har ökat kraftigt den senaste tiden men på frågan om varför bankerna inte har tagit till åtgärder tidigare så säger finansministern att statsministern har gett bankerna i uppdrag till att fundera på vad de kan göra och redovisa potentiella åtgärder om några veckor.
Kunden har det ekonomiska ansvaret
Enligt flera storbanker kan orsaken till att bankerna inte har agerat tidigare vara konkurrens, menar Diamant Salihu som har gjort granskningen Bedragarna.
– Man vill att det ska vara smidigt för kunderna att föra över pengar och för man in för många tröghetssytem så kanske det gör att kunden byter bank, säger han.
I dag ligger det ekonomiska ansvaret på kunderna och inte på bankerna när det gäller bedrägerier.