De sköter bedrägerierna från en lägenhet i Marbella och i Uppdrag granskning visar ligan upp sina metoder för att blåsa äldre svenskar på pengar. En av de som utsatts för ett bedrägeriförsök är 76-åriga Annbritt Lundgren från Sorsele kommun i Västerbotten.
Telefonbedragarna lyckades manipulera Annbritt Lundgren att tro att hennes besparingar var i fara och att någon skapat ett nytt bank-ID i hennes namn. När hon gått på lögnen lurade de henne att tro att hon kopplades till bankens säkerhetsavdelning.
”Det vi kommer att behöva göra nu är att vi kommer att behöva öppna ett säkerhetskonto i ditt namn så att inte några av de här pengarna går iväg till Tunisien”, hörs bedragaren säga till Annbritt Lundgren i Uppdrag gransknings inspelning.
”Kan du spärra dem då?” frågar Annbritt Lundgren.
”Ja, det är exakt det vi ska göra du och jag tillsammans.”
Se när maken Erling Lundgren ryter ifrån och avslöjar bedragarna – i klippet ovan.
Så kan ett telefonbedrägeri gå till
Detta är ett exempel som framkommer i SVT:s granskning. Det finnas flera andra tillvägagångssätt som telefonbedragare använder.
- Ett sms som ser ut att komma från ett stort etablerat företag skickas ut till hundratals svenskars mobilnummer.
- I sms:et kan det stå om en varubeställning: ”Tack för din beställning av soffgruppen...”. Följt av ett telefonnummer.
- Bedragarens mål är att få så många som möjligt att ringa och ifrågasätta den felaktiga beställningen. I första samtalet vill de veta vilken bank uppringaren har.
- Bedragaren lurar uppringaren att tro att den kopplas vidare till bankens säkerhetsavdelning. En annan bedragare tar då över och spelar banktjänsteman.
- Bedragaren uppger att kunden måste skydda sina tillgångar och ber personen logga in på internetbanken för att föra över pengar till ett ”säkerhetskonto”. Kontot är kopplat till en person som ligan betalar för att vara den son syns utåt, en så kallad målvakt.