Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Erling Lundgren lät sig inte luras – här avbryter han samtalet från bedragarna. Foto: SVT/Ola Christoffersson

Erling synade bluffen: ”Jag skrek – lägg på luren”

Publicerad
Uppdrag granskning ·

Telefonbedragarna gjorde allt för att lura paret i Västerbotten – men Erling Lundgren, 78, synade bluffen.

– Han är inte från banken. Lägg på luren! skrek han till sin fru Annbritt Lundgren när hon kontaktades av bedragare.

De sköter bedrägerierna från en lägenhet i Marbella och i Uppdrag granskning visar ligan upp sina metoder för att blåsa äldre svenskar på pengar. En av de som utsatts för ett bedrägeriförsök är 76-åriga Annbritt Lundgren från Sorsele kommun i Västerbotten.

Telefonbedragarna lyckades manipulera Annbritt Lundgren att tro att hennes besparingar var i fara och att någon skapat ett nytt bank-ID i hennes namn. När hon gått på lögnen lurade de henne att tro att hon kopplades till bankens säkerhetsavdelning.

Bedragarna

”Det vi kommer att behöva göra nu är att vi kommer att behöva öppna ett säkerhetskonto i ditt namn så att inte några av de här pengarna går iväg till Tunisien”, hörs bedragaren säga till Annbritt Lundgren i Uppdrag gransknings inspelning.

”Kan du spärra dem då?” frågar Annbritt Lundgren.

”Ja, det är exakt det vi ska göra du och jag tillsammans.”

Se när maken Erling Lundgren ryter ifrån och avslöjar bedragarna – i klippet ovan.

Så kan ett telefonbedrägeri gå till

Detta är ett exempel som framkommer i SVT:s granskning. Det finnas flera andra tillvägagångssätt som telefonbedragare använder.

  1. Ett sms som ser ut att komma från ett stort etablerat företag skickas ut till hundratals svenskars mobilnummer.
  2. I sms:et kan det stå om en varubeställning: ”Tack för din beställning av soffgruppen...”. Följt av ett telefonnummer.
  3. Bedragarens mål är att få så många som möjligt att ringa och ifrågasätta den felaktiga beställningen. I första samtalet vill de veta vilken bank uppringaren har.
  4. Bedragaren lurar uppringaren att tro att den kopplas vidare till bankens säkerhetsavdelning. En annan bedragare tar då över och spelar banktjänsteman.
  5. Bedragaren uppger att kunden måste skydda sina tillgångar och ber personen logga in på internetbanken för att föra över pengar till ett ”säkerhetskonto”. Kontot är kopplat till en person som ligan betalar för att vara den son syns utåt, en så kallad målvakt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bedragarna

Mer i ämnet