Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bankchefens reaktion när han får se hur kunderna luras av bedragare. Foto: SVT/Ola Christoffersson

Granskning blottlägger brist – här bryter bankchefen ihop

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Pensionären ”Margareta” blev lurad på 47 000 kronor av telefonbedragare. På kort tid gjorde hon två stora överföringar – först vid den tredje överföringen reagerade Handelsbankens säkerhetssystem.

– Vi vill ju inte att det här ska hända, säger Guy Wennerholm, chef för bedrägeriprevention på Handelsbanken.

Bankerna menar att de gör allt för att försvåra för telefonbedragare. Trots det nådde bedrägerierna nya rekordnivåer i fjol med 29 000 anmälningar. ”Margareta” från Småland som är i 80-års åldern och egentligen heter något annat, gjorde två större transaktioner till två nyligen tillagda okända bankkonton– utan att Handelsbankens säkerhetssystem reagerade. Pengarna gick förlorade till ett bankkonto som bedragarna kontrollerade via en så kallad målvakt.

Bankchefen får se när ”Margareta” luras – då brister det. Se klippet ovan.

Bedragarna

– Det är fruktansvärt. Jag mår riktigt dåligt när jag ser det faktiskt, säger Guy Wennerholm på Handelsbanken och tar en paus i intervjun för att samla sig.

Larmade vid tredje överföring

Först när ”Margareta” var i färd med att göra en tredje överföring till bedragarna, på över 44 000 kronor, så slog Handelsbankens säkerhetsspärr till och överföringen stoppades.

Borde inte era säkerhetsspärrar reagera när en person över 80 år på kort tid för över stora belopp till ett nytt konto?

– Vi jobbar väldigt hårt och sätter väldigt mycket resurser på det här. Man behöver alltid utveckla processer och de system vi har. Det är någonting som vi behöver göra, säger Guy Wennerholm på Handelsbanken. 

”Margareta” fick efter Uppdrag gransknings intervju med Handelsbanken drygt 11 000 kronor tillbaka av de 47 000 hon förlorat. Banken hänvisar till banksekretess och vill inte kommentera storleken på summan. Bedrägeriet utreds av polis.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bedragarna

Mer i ämnet