Den som utsatts för ett bedrägeri kan få ersättning från sin bank i två nivåer. Har kunden varit oaktsam, med till exempel kod och bankkort, ligger självrisken på 400 kronor. Bedöms kunden ha varit grovt oaktsam och till exempel själv gett ut sina uppgifter till en bedragare så är självrisken högre: 12 000 kronor. Det slog Högsta domstolen fast sommaren 2022.
Kräver ersättning till fler
Konsumentombudsmannen vill nu gå ett steg längre. I ett scenario där kunden själv har fört över pengar till bedragare vill man se att bankerna blir ersättningsskyldiga, vilket de inte är i dag. KO anser att transaktionen ska ses som obehörig, eftersom kunden blivit lurad till att göra den.
– Vår uppfattning är att ett vilselett samtycke gör att transaktionen inte blir behörig, förklarar Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
Swishade bedragare – pågående rättsfall
Konsumentombudsmannen vill nu ändra rättspraxis och driver därför ett rättsfall där offret själv har godkänt en utbetalning till bedragare med sitt bank-id.
Mannen höjde sin swishgräns från 5 000 kronor till 100 000 och swishade sedan i väg den summan. Banken borde skyddat honom bättre och bör därför ersätta honom, menar KO.
Motparten i rättsfallet, Nordea har hittills inte kommenterat fallet men säger nu till SVT att de alltid välkomnar att rättspraxis prövas.