Cecilia Tisell Konsumentombudsmannen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så vill Konsumentombudsmannen att fler lurade ska ersättas. Foto: SVT

Konsumentombudsmannen: ”Bankerna måste ta ansvar”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Bedrägerierna i Sverige ökar. Konsumentombudsmannen kräver att bankerna tar större ansvar för de kunder som blir lurade och förlorar pengar.

– Det är digitaliseringen av banktjänster som har försatt oss i den här situationen. Bankerna har ett ansvar, säger Cecilia Tisell.

Den som utsatts för ett bedrägeri kan få ersättning från sin bank i två nivåer. Har kunden varit oaktsam, med till exempel kod och bankkort, ligger självrisken på 400 kronor. Bedöms kunden ha varit grovt oaktsam och till exempel själv gett ut sina uppgifter till en bedragare så är självrisken högre: 12 000 kronor. Det slog Högsta domstolen fast sommaren 2022.

Kräver ersättning till fler

Konsumentombudsmannen vill nu gå ett steg längre. I ett scenario där kunden själv har fört över pengar till bedragare vill man se att bankerna blir ersättningsskyldiga, vilket de inte är i dag. KO anser att transaktionen ska ses som obehörig, eftersom kunden blivit lurad till att göra den.

Bedragarna

– Vår uppfattning är att ett vilselett samtycke gör att transaktionen inte blir behörig, förklarar Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Swishade bedragare – pågående rättsfall

Konsumentombudsmannen vill nu ändra rättspraxis och driver därför ett rättsfall där offret själv har godkänt en utbetalning till bedragare med sitt bank-id.

Mannen höjde sin swishgräns från 5 000 kronor till 100 000 och swishade sedan i väg den summan. Banken borde skyddat honom bättre och bör därför ersätta honom, menar KO.

Motparten i rättsfallet, Nordea har hittills inte kommenterat fallet men säger nu till SVT att de alltid välkomnar att rättspraxis prövas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bedragarna

Mer i ämnet