Bankerna menar att de gör allt för att försvåra för telefonbedragare. Trots det nådde bedrägerierna nya rekordnivåer i fjol med 29 000 anmälningar. ”Margareta” från Småland som är i 80-års åldern och egentligen heter något annat, gjorde två större transaktioner till två nyligen tillagda okända bankkonton– utan att Handelsbankens säkerhetssystem reagerade. Pengarna gick förlorade till ett bankkonto som bedragarna kontrollerade via en så kallad målvakt.
Bankchefen får se när ”Margareta” luras – då brister det. Se klippet ovan.
– Det är fruktansvärt. Jag mår riktigt dåligt när jag ser det faktiskt, säger Guy Wennerholm på Handelsbanken och tar en paus i intervjun för att samla sig.
Larmade vid tredje överföring
Först när ”Margareta” var i färd med att göra en tredje överföring till bedragarna, på över 44 000 kronor, så slog Handelsbankens säkerhetsspärr till och överföringen stoppades.
Borde inte era säkerhetsspärrar reagera när en person över 80 år på kort tid för över stora belopp till ett nytt konto?
– Vi jobbar väldigt hårt och sätter väldigt mycket resurser på det här. Man behöver alltid utveckla processer och de system vi har. Det är någonting som vi behöver göra, säger Guy Wennerholm på Handelsbanken.
”Margareta” fick efter Uppdrag gransknings intervju med Handelsbanken drygt 11 000 kronor tillbaka av de 47 000 hon förlorat. Banken hänvisar till banksekretess och vill inte kommentera storleken på summan. Bedrägeriet utreds av polis.