På måndagen presenterade Trafikverket fyra förslag på hur de planerade stambanorna skulle kunna dras för att rymmas inom den överenskomna budgeten.
För att pressa priserna har därför stationerna blivit färre till antalet och placerats utanför städerna, vilket skulle kosta mellan 150 och 235 miljarder kronor i stället för det liggande förslaget om 295 miljarder.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utesluter inte att antalet stationer kan behöva minskas men betonar att de nya höghastighetsbanorna ska ta hänsyn till regionala behov.
– Det är viktigt att pressa kostnader. Jag vill ha mer järnväg för pengarna, säger Tomas Eneroth (S) till TT.
”Måste vara lättillgänglig”
Han är tveksam till att placera många av stationerna utanför städerna och har därför bett Trafikverket att utreda ytterligare alternativ för att pressa produktionskonstanderna.
– Om nya stambanor ska kunna bidra till regional pendling måste det också finnas möjlighet för människor att kunna hoppa på tågen och pendla till arbetet. Därför är det naturligtvis en viktig utgångspunkt att man har bra och nära förbindelser till städerna, säger Tomas Eneroth till SR Ekot.
Förslagen ska nu analyseras.
”Behövs stora investeringar”
Maria Stockhaus, Moderaternas talesperson för infrastrukturfrågor, anser att man i ett första steg bör se över hur de befintliga systemen kan kompletteras innan det byggs nytt.
– Vi ser precis som regeringen att det behövs stora investeringar i infrastruktur i Sverige. Men med tanke på prislappen på det här anser vi att det kan göras bättre saker för att säkerställa att människor kan ta sig till jobbet och förflytta sig inom Sverige, säger Maria Stockhaus.
Bland annat vill hon se en upprustning av det befintliga järnvägsnätet.
– Vi har en stor underhållsskuld, det är för dålig kvalitet. Och det gäller både väg och räls. Det är viktigt att vi åtgärdar de felen och lägger krut på det. Det kan åstadkomma stor skillnad, säger hon.
”Tvärtemot utvecklingen i alla andra länder”
Maria Stockhaus är även kritisk till att stationer kan behöva plockas bort och att satsningen riskerar att dra ut på tiden. Något som i sin tur, menar hon, kan påverka miljövinsterna med förflyttningen från flyg till tåg.
Samtidigt ställer hon sig frågande till att inga stationer planeras vid flygplatserna.
– Här pratar man om att plocka bort stationerna som ligger vid flygplatserna vilket är tvärtemot utvecklingen i alla andra länder, säger hon.