I undersökningen har barn i åldrarna 10-16 år fått svara på frågor om utsatthet för kränkningar, mobbning, psykisk ohälsa, skolfrånvaro, skolprestationen och betyg i kärnämnen.
Resultatet visar att 46 procent, alltså närmare hälften av elever i mellanstadiet och högstadiet, har blivit utsatta för kränkningar eller mobbning i skolan eller på nätet de senaste två månaderna.
– Det här påverkar betygen och utbildningsnivån. Regeringen måste tillsätta en nationell plan mot mobbning så att skolor kan få stöd och riktning i arbetet mot mobbning, säger Friends generalsekreterare Maja Frankel till SVT Nyheter.
”Kan ses som en trygghetskollaps”
Friends menar att anledningen till att barnen inte klarar av skolan är på grund av deras utsatta situation. Enligt rapporten får 12 procent av de barn som är utsatta för kränkningar eller mobbning inte godkänt i ett eller flera kärnämnen.
– Det har kallats en kunskapskollaps men det går även att se det som en trygghetskollaps. Vi måste prioritera våra barns trygghet, både i skolan och i digitala miljöer. Vi ser att Sverige har avsevärt försämrade resultat i matematik och läsförståelse sedan 2018 i internationella kunskapsjämförelser som Pisa-undersökningen, säger Maja Frankel.
Medhåll från skolministern
Skolminister Lotta Edholm (L) håller delvis med Friends generalsekretare.
– Det är extremt allvarligt, att både mobbning och kränkningar är så vanligt förekommande i skolan och på nätet, säger Edholm.
Hon tycker också att det vore bra med en nationell handlingsplan.
– Det är ett väldigt intressant förslag. Vi håller på med en utredning som ska presenteras i december, där lärare ska få ökade befogenheter för att ta itu med mobbning. Men jag håller med Friends om att också lärare och rektorer behöver stöd, säger Lotta Edholm.
Kan du som minister göra något mer?
– Ja vi kan skärpa lagstiftningen så det blir mer tydligt att lärare och rektorer har större befogenheter att agera i klassrummet mot elever som mobbar. Det ska inte vara så att den elev som mobbas ska byta skola, det måste vara lättare att flytta mobbare till andra skolor, säger hon.
Så gjordes undersökningen
Friendsrapporten 2024 baseras på en Novus-undersökning som genomfördes våren 2024, med 1 139 barn i åldrarna 10–16 år. Bland dessa identifierade sig 579 som killar, 547 som tjejer och sju som ickebinär eller annat alternativ. Urvalet gjordes genom Novus föräldrapanel och har viktats avseende könsidentitet för att utgöra ett nationellt representativt underlag. Det går således, med hjälp av undersökningen, att uttala sig om hur barn i allmänhet – som går i mellanstadiet eller högstadiet – har det vad gäller utsatthet för kränkningar och mobbning, psykisk ohälsa, skolfrånvaro, skolprestationer och betyg i kärnämnen.
Friendsrapporten innehåller även sammanställda data från svenska elever, som deltagit i internationella undersökningar, där vi redovisar tidigare beräknade samband mellan utsatthet för mobbning och skolprestationer i matematik, från PISA 2022 och TIMMS 2019.