Ekonomin är orolig och försäljningssiffrorna i den traditionella handeln står och stampar. Där minskade till och med försäljningen något sista kvartalet 2011. Samtidigt växte handeln på nätet med hela 13 procent. Det visar e-barometern.
-Den har utvecklats enormt under de senaste åren. Man kan säga att kundmakten har blivit reell i dag. Vi vill ha bekvämligheten, tillgängligheten och enkelheten, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
Böcker vanligast
Böcker är den vanligast e-handelsvaran. Varannan bok som säljs i Sverige kommer från en nätbutik.
Sett till omsättningen är hemelektronik störst. Bubblare, som växer starkt, är produkter inom försäljningsgrupperna hälsa/skönhet och möbler/heminredning.
-Hemelektronik, där det är sådan extrem konkurrens, där utnyttjar konsumenterna prisjämförelsesajter, säger Arne Andersson.
Däremot väljer kunderna oftare traditionell handel för kläder och skor, sannolikt för att sortimentet i butikerna oftast är bredare.
Kan växa till 15-20 procent
I dag står e-handeln för fem procent av den totala försäljningen.
-Den kan nog bli hur stor som helst, men jag skulle inte bli förvånad om den är 15-20 procent om fem till tio år, säger Arne Andersson.
Alexander Norén
alexander.noren@svt.se