Det svenska flygvapnet har redan varit uppe och identifierat ryska plan över Östersjön tillsammans med Natoallierade.
Flygningarna koordinerades av Nato men de svenska planen var hela tiden under svensk ledning.
Står redo
Men redan inom någon månad kan svenska plan placeras under Natoledning i någon av Natos Air Policing-missioner. Det är samarbetsformat där stridsplan från olika Natoländer står redo att på kort varsel identifiera främmande flygplan som rör sig nära Natos gräns.
– Redan i slutet av våren tror jag vi kommer att få se Sverige delta i Air Policing-missioner. Vi pratar med det svenska flygvapnet hela tiden och vi kommer att komma fram till en exakt tidpunkt, men det kommer att vara väldigt snart, säger den fyrstjärnige generalen James B. Hecker, som är chef över Natos flygvapen i Europa.
Nato har flera pågående Air Policing-missioner, i Baltikum, på Island, men också vid Svarta havet i södra Europa. Enligt Nato förväntas Sverige kunna delta i alla de här missionerna.
– Jag tror vi kommer att få se det svenska flygvapnet delta i Air Policing potentiellt även nere i de södra Natoländerna.
Kan inte kommunicera krypterat än
En förutsättning är dock att vissa system kommer på plats för krypterad kommunikation och informationsdelning mellan Nato och det svenska flygvapnet. Än så länge är detta inte möjligt.
– Vi kan redan nu prata en del med varandra, och det har vi redan gjort, men vi kommer att behöva få mer kapacitet för Natos hemliga system så att vi kan integrera oss med varandra, och de här sakerna går framåt väldigt bra.
Från svenska flygvapnets sida bekräftar man planerna på att delta i Natos Air Policing utomlands, vilket kan se efter beslut i riksdagen.
– Redan under våren deltar vi i Natos Air Policing med eget stridsflyg direkt från våra egna baser. Vi planerar också för att i närtid kunna bidra till Natos Air Policing från baser utanför vårt territorium, exempelvis Bulgarien, Island eller Baltikum, säger generalmajor Jonas Wikman, flygvapenchef.
Natos Air Policing-missioner
Nato bedriver flera Air Policing-missioner i Europa vars syfte är att gemensamt bevaka Natos luftrum. I praktiken handlar det om att med kort varsel identifiera okända flygplan som närmar sig Natos gräns.
Pågående Air Policing-missioner är ”Baltic Air Policing” med bas i Estland där syftet är att bevaka framför allt Östersjöområdet, ”Enhanced Air Policing” som har fokus på flygningar med koppling till Rysslands krig i Ukraina (utgångspunkt här är Polen, Bulgarien och Rumänien), samt en Air Policing-mission på Island där fokus är bevakning av Atlanten och Arktis-området.
Natos flygvapenverksamhet leds från Ramstein i Tyskland och den mer konkreta flygledningen sker från Uedem i Tyskland som hanterar allt norr om Alperna, samt från Torrejón i Spanien där all verksamhet söder om Alperna hanteras.