Med Nato-flaggan hissad bevakar ett av marinens största fartyg, HMS Carlskrona, den stora handelsfarleden söder om Blekinge.
– Vi letar efter avvikande beteenden i förhållande till normalbilden. Allt det som kan uppfattas som avvikande måste vi på något sätt förstå varför den avvikelsen har uppstått, säger marinens operationschef Marko Petkovic.
Spanar på sjötrafiken
Sjömännen ombord spanar mot sjötrafiken – och stämmer av fartygen mot listor och databaser över intressanta fartyg, inte sällan del av den så kallade ryska skuggflottan.
– Det är en del av alla de fartyg som vi följer på Östersjön, i den bilden ingår det som benämns som den ryska skuggflottan.
Insatsen Baltic Sentry inleddes som ett svar på kabelbrottet mellan Finland och Tyskland i julhelgen, då finska myndigheter tog det kinesiska fartyget Eagle S på bar gärning med ankarkättingen ute. I går meddelade åklagare på Riksenheten för säkerhetsmål att ett annat fartyg som misstänkts för sabotage mot kablar – Vezhen – släppts av svenska myndigheter eftersom incidenten bedöms vara en olycka.
– Det förändrar ingenting, vi bidrar alltjämt till den här lägesbilden oavsett vad rättsvårdande myndigheter kommer fram till, säger Marko Petkovic.
Han får medhåll av den holländske chefen för Natos stående marinstyrka SNMG-1.
– Absolut, det har varit flera incidenter utanför det normala så det finns goda skäl att vara här. Det händer en hel del märkliga saker i Östersjön för tillfället och jag tycker att vi ska utreda det tills vi har fått svar på våra frågor.
Tror du Ryssland har något att göra med det här?
– Det är ett svar som jag inte kan ge, men vad som är intressant är att alla de här fartygen som har uppvisat konstigt beteende antingen går till eller från ryska hamnar, vad betyder det?
Rapporterar till myndigheterna
Med i planerna för Baltic Sentry finns scenarion där misstänkta fartyg bordas, om Nato-styrkorna får det i uppdrag från ländernas politiska ledare.
– Om länderna vill det så är vi redo för det, men för tillfället har vi inte det mandatet. Just nu handlar vår uppgift om att kolla upp alla fartyg som visar ett märkligt beteende och rapportera dem till lokala myndigheter.
– Jag hoppas att vi har sett den sista incidenten, men tyvärr är det nog naivt att hoppas på det.