Zlatan Ibrahimovic har varit Volvos ansikte utåt. Foto: TT

Nu avgörs Volvos framtid

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Nu börjar andra halvlek för Volvo Personvagnar. Det är nu företaget ska spänna bågen och göra det man aldrig klarat av tidigare: Sälja riktigt många bilar. Och mycket kommer att avgöras i år och nästa år.

Jan Nylander

Ekonomireporter

Första halvlek är alltså avklarad.

Volvo Personvagnar har ställt om. När den amerikanska biljätten Ford sålde ut Volvo Personvagnar till den lilla kineiska biltillverkaren Geely och dess ägare Li Shufu var det många som skakade på huvudet.

Volvo Cars

Blivit ett kinesiskt bolag

Kineserna var bara ute för att komma över västerländsk teknologi och flytta jobben till Kina, var det många som trodde. Och visst har Volvo Personvagnar i många stycken blivit ett kinesiskt bolag. De största satsningarna som företaget har gjort har skett i Kina där man hittills byggt fyra fabriker och anställt 6.000 personer. Men, och det är det viktiga, det har inte skett på bekostnad av verksamheten i Sverige och i Göteborg. Tvärtom.

För ägarna till Volvo har satsat enorma resurser på att utveckla nya bilmodeller och en stor del av utvecklingsarbetet har skett i Göteborg. Bara att plocka fram den nya plattformen till den ström av bilmodeller som är på väg ut från Volvos Personvagnar har kostat 73 miljarder kronor.

Krävs en kraftig ökning

Hittills har Volvo Personvagnar introducerat de största bilmodellerna XC 90 och V 90 som blivit försäljningssuccéer. Det har gjort att Volvo två år i rad klarat av den magiska milstolpen att sälja över en halv miljon bilar. Tyvärr är det inte så mycket i bilvärlden där Volvo tillhör en av de minsta spelarna av volymtillverkarna. Och därför har Volvoledningen som mål att sälja minst 800.000 bilar.

Det krävs alltså mycket kraftiga försäljningsökningar framöver. Och det har Volvo också förberett sig för. Det är därför som Torslandafabriken har byggts om och det är därför som det nu behövs 700 till 800 personer till i fabriken. För i år kommer ersättaren till Volvos mest sålda bil XC 60 att presenteras och den ska tillverkas i Göteborg med start i vår.

Måste bli succé

Och den måste alltså bli en försäljningssuccé. För det är Volvos mellanstora bil, 60-serien, som ska bli dragloket för att dra upp försäljningssiffrorna. Den ska inte bara tillverkas i Göteborg utan även i Kina och i den första fabriken som Volvo Personvagnar bygger i USA. Den ska stå klar om ett år och då börja spotta ut bilar på den viktiga USA-marknaden.

Men ännu viktigare för Volvos försäljningsmål är ersättaren till Volvos minsting V 40 som kommer nästa år. Den ska tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent och i en av fabrikerna i Kina. Och det är med hjälp av flera modeller av 40-serien som Volvo hoppas på en explosion av försäljningen.

Göra vinst på minsta bilarna

Stora förhoppningar ställs på en stadsjeep: XC-40 vilket då gör att Volvo får ett komplett paket av suvar. Allt från den riktiga stora XC-90 till den mellanstora XC-60 till den lilla XC-40.

För det är på stadsjeeparna som Volvo tjänat de riktigt stora pengarna och därmed hoppas Volvo Personvagnar att kunna lösa det problem som alla de stora biltillverkarna har: att göra vinst på de minsta bilmodellerna där marginalerna är de mest pressade.

Så det är nu som andra halvleken börjar för Volvo där man börjar försäljningen av mellanstorleken i år och minstingen nästa år. Och det är nu som Volvo Personvagnars framtid avgörs. Ska Volvo Personvagnar lyckas med det som aldrig tidigare skett i företagets historia: sälja riktigt många bilar även utanför Sveriges gränser?

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Volvo Cars

Mer i ämnet