SAS-piloternas kollektivavtal löpte ut för snart tre månader sedan.
Fack och arbetsgivare har inte lyckats enas om ett nytt avtal och i slutet på förra veckan varslade Svensk pilotförening om strejk från och med den 29 juni.
Marcus Dahlsten, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagarna, beskriver strejkhotet som både problematiskt och olyckligt. Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin, och dessutom påverkas man av en orolig omvärld och kriget i Ukraina, resonerar han.
– I ett sådant läge har vi en grupp arbetstagare som tillgriper det yttersta konfliktvapnet, det vill säga total arbetsnedläggelse och strejk. Det är klart att det är otroligt olyckligt, säger han.
Strid om bemanningsföretag
En av de stora stötestenarna i förhandlingarna handlar om rekrytering av personal genom bemanningsföretag. Marcus Dahlsten menar att förfarandet är vanligt på svensk arbetsmarknad. Men från fackets sida hävdar man att det är ett sätt att kringå befintliga kollektivavtal.
– Man har sagt upp närmare hälften av sin personal och återanställer i det man påstår är bemanningsföretag, säger Martin Lindgren på Svensk pilotförening, och fortsätter:
– SAS har upprättat interna brevlådeföretag som endast agerar som arbetsgivare i syfte att kringå det arbetsgivaransvar och de kollektivavtal man tidigare ingått.
Ekonomiska bekymmer
Både Marcus Dahlsten och Martin Lindgren är överens om att en strejk skulle få stora konsekvenser på resandet i sommar. Även om parterna står långt ifrån varandra hoppas de på en lösning innan strejkhotet blir verklighet.
– Min bild är att man aldrig ska ge upp i förhandlingar, säger Marcus Dahlsten.
– Jag vill att vi löser det här innan den 29 juni. Skulle det däremot vara så illa att vi inte kommer överens, ja då kommer många människor inte komma fram till sina destinationer, säger Martin Lindgren.