Han liknar desinformationskampanjen med den så kallade LVU-kampanjen och den som tog fart i samband med påskkravallerna.
– Det blir mycket aktivitet, och väldigt många som engagerar sig i detta, både aktörer och enskilda. Det finns givetvis de som medvetet sprider desinformation om Sverige, medan andra sprider det som de tror är sant, säger Mikael Östlund.
Som exempel lyfter myndigheten en person på Twitter, som är aktiv i den islamistiska miljön och har över 1,4 miljoner följare. I ett inlägg som delats av över 200 personer och gillats av knappt 1 000 skriver personen att Sverige ”sponsrar extremism, rasism och exporterar hat”.
”Aktiva sedan 2022”
Dessutom har det egyptiska konto som startade LVU-kampanjen varit aktivt även den här gången. De har, enligt Östlund, som syfte att bland annat utmåla vårt sätt att leva som förkastligt.
– Den bilden som sprids är att Sverige inte är lämpligt för muslimer. Att vi aktivt skulle bekämpa islam i Sverige och att vi är fientligt inställda till muslimer, det är grundtemat, säger han.
– Vi kan se att de som medvetet sprider de här falska bilderna har varit aktiva sedan början av 2022.
Ökning senaste året
Myndigheten uppger att desinformationen har ökat betänkligt det senaste året.
– Vi har sett en volym nu sedan ett år tillbaka som vi inte någonsin sett tidigare, säger Mikael Östlund.
Det kommer inte bara från islamistiska aktörer och den muslimska världen. Även i Ryssland sprids bilden av Sverige som en islamfientlig plats.
– De använder samma argumentation, som att den svenska staten understödjer sådana här yttringar (koranbränningar reds anm) och skulle vara för det, och att Sverige inte skyddar muslimer.
Hör Mikael Östlund berätta om tre felaktiga saker som sprids om Sverige på nätet i videospelaren ovan.