Socialtjänsten omhändertar barn på felaktiga grunder, och riktar särskilt in sig på barn med muslimsk bakgrund. Det var grundbudskapet i de kampanjer som riktades mot svenska myndigheter i sociala medier och demonstrationer 2022.
SVT:s granskning av kampanjen visade bland annat att flera av de fall som lyftes i kampanjen beskrevs på ett felaktigt sätt, och att man framhöll en avliden svensk opinionsbildare, som redan 2010 tvingats lämna Centerpartiet efter avslöjanden om antisemitiska konspirationsteorier, som en expert.
Samtidigt fick uppgifterna mycket stor spridning genom bland annat inflytelserika Youtube-konton. Försvarshögskolans forskare har i sin kartläggning bland annat tagit del av hundratals Facebook-poster för att kunna kartlägga kampanjens olika faser.
– Det är tydligt att grunden för frågans spridning lades i Sverige redan sommaren 2021, säger Linda Ahlerup, analytiker vid Försvarshögskolan, som gjort rapporten tillsammans med docenten och forskningsledaren Magnus Ranstorp.
Största påverkanskampanjen
LVU-kampanjen fick så småningom en sådan internationell spridning att den beskrivits som den största påverkanskampanj som någonsin träffat Sverige. Den har kunnat kopplas till såväl förespråkare för radikal islamism och ett släktbaserat nätverk i Göteborg.
Enligt författarna klingade kampanjen av i och med Rysslands invasion av Ukraina, men fick också en nytändning under 2022, och sannolikheten är hög att liknande kampanjer återkommer.
Rapportförfattarna betonar att svenska muslimska organisationer tog avstånd från kampanjerna, men menar att det inte var tillräckligt. Svenska myndigheter framöver måste stärka sina insatser mot desinformationskampanjer.
– Här krävs koordinerade insatser på en helt annan nivå än vad som sker i dag, säger Linda Ahelrup.