I tider av handtvätt, social distans och virusspridning har immunförsvaret fått en upphöjd plats i svenskarnas medvetande. I brist på vaccin mot coronaviruset gör man allt för att stärka sin motståndsförmåga – och hälsokostbranschen har fått ett uppsving.
– Försäljningen har ökat, absolut, säger Mats Nilsson, vd för branschorganisationen Svensk Egenvård.
Trenden syns vanligtvis varje år under influensasäsongen men i år, i takt med att coronaviruset har spridit sig i landet, har intresset blivit större än någonsin.
– Tydligast är försäljningen av c-vitamin och d-vitamin. Men det verkar vara ganska brett över fältet, det finns ett större konsumentintresse. Rent allmänt så upplever egenvårdsbranschen ett uppsving.
Nått ny målgrupp
Mats Nilsson tror att intresset för kost och hälsa har ökat generellt under coronapandemin.
– Man undrar vad man kan göra för att stärka immunförsvaret. Det handlar nog inte om att man tror att det botar covid-19, det hoppas jag inte, men man kanske klarar sig lite bättre, säger han.
Peter Hencz, vd för bolaget Holistic, berättar att de ser en stor ökning av försäljningen av c-vitamin och d-vitamin. Men även försäljningen av zink, magnesium och probiotika har ökat.
– Vi ser en ökad försäljning, men framför allt ett ökat intresse. Vi har ett ökat antal besök på vår sajt och på alla våra sociala medier, säger Peter Hencz.
Han berättar att de under pandemin har nått en ny målgrupp: människor som tidigare har varit skeptiska mot hälsokost men som nu bytt fot. ”En höjd medvetenhet”, väljer han att kalla det.
Få oseriösa aktörer
Men trots det ökade intresset har det inte funnits någon hysteri i Sverige, enligt Mats Nilsson på Svensk Egenvård. Tvärtom har branschen agerat väldigt ansvarsfullt, bedömer han.
– Vi ser väldigt få överdrifter där oseriösa aktörer börjar sälja preparat som ska bota covid-19. Man får söka på internet och ofta utomlands för att hitta de övertrampen. Vi ser väldigt lite av det i Sverige vilket jag är väldigt glad för, säger Mats Nilsson.