Det handlar om olyckor på elsparkcykel där personer skadats så allvarligt att de tvingas uppsöka akutsjukhus. Hittills i år har 241 olyckor registrerats i landet, men mörkertalet bedöms vara stort, eftersom elsparkcykel är ett relativt nytt fordon som saknar en egen olyckskod. Alla sjukhus är inte lika bra på att skilja ut elsparkcyklar från andra fordon.
Olyckorna rapporteras också med viss fördröjning, så olyckor som skett tidigare i år rapporteras fortfarande in. Att jämföra olyckor länsvis riskerar därför att bli missvisande, men flest rapporterade olyckor har skett i storstäderna, framför allt i Stockholm, liksom i Göteborg och Malmö.
Olyckorna måste också ses mot bakgrund av den kraftiga ökning av antalet uthyrningscyklar som finns utställda i dag jämfört med tidigare. Men någon riktigt bra jämförelse går inte att göra, dels eftersom olyckstatistiken är ofullständig, dels eftersom alla elsparkcykelföretag inte vill lämna ut uppgifter om hur många fordon de har ställt ut, eller hur ofta de används.
– Varje olycka är förstås en för mycket, men vi har ju rullat ut många fler elsparkcyklar senaste året. I synnerhet under 2019, och de har nu använts vid miljontals resor, säger Kristina Hunter Nilsson, PR-chef på Voi, ett av de ledande företagen.
Transportstyrelsen har uttryckt sig kritiskt
Utredare på Transportstyrelsen har tidigare uttryckt sig kritiskt mot de nya elsparkcyklarna, inte minst efter en dödsolycka i Helsingborg i maj i år då en 27-årig man avled av sina skador. Utredningen av den olyckan är nedlagd, polisen kunde till sist inte slå fast vad som faktiskt hade hänt. Men i dag är Transportstyrelsen försiktigare i sin kritik i en intervju med SVT.
– Vi tittar på utvecklingen av olyckor, men det måste till exempel ställas mot antalet resor som sker med elsparkcyklarna, säger Pär Norling, enhetschef för Teknik och väg på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen kommer att besluta om vilken analys som krävs med anledning av olyckorna med sparkcyklarna först om en månad. Och först efter den analysen gör myndigheten en bedömning av om regleringarna för elsparkcyklar behöver ändras eller skärpas.
– I en jämförelse sker det över 10 000 vanliga cykelolyckor med skadade varje år, men då är förstås också antalet cyklister betydligt fler, säger Pär Norling.
Elsparkcyklarna kodas om
På Voi har ett samarbete med Göteborgs kommun lett till att elsparkcyklarna kodats om för att inte kunna köras lika snabbt i vissa områden med gångstråk. Från maximalt tillåtna 20 km i timmen, ner till 6-7 km i timmen. Det är också den hastighet som elsparkcyklarna får köras med på trottoarer.
– Vi tycker att det är viktigt att samarbeta med kommunerna, för att öka säkerheten. Och vi räknar med att rulla ut liknande hastighetsbegränsningar i till exempel Stockholm om några veckor, säger Kristina Hunter Nilsson, vd på Voi.
Början på nya eldrivna fordon
Flera bedömare menar att elsparkcykeln bara är början på fler nya eldrivna fordon i trafiken, en utveckling som troligen kommer att kräva, inte bara viss reglering, utan också ny infrastruktur för att öka trafikanternas säkerhet. Ett av problemen med elsparkcyklar är att de inte används riktigt som cyklar.
Åkarna saknar oftast hjälm, inte sällan är väldigt unga och att många åker flera på dem och i strid med många trafikregler, inte bara för fort. Men inga användare SVT talar med, allt från barn till pensionärer, är särskilt oroliga för olyckor.
– Jag har inte ramlat, och jag är inte orolig. Så fort går de ändå inte, säger Ellinor Nilsson och sparkar vidare.