– Jag tycker det är omoraliskt att behandla äldre människor på det här sättet, säger Mia Jansson till SVT:s konsumentredaktion Plus, som just nu granskar tvivelaktiga mobilabonnemang.
– Det andra bredbandsabonnemanget fick mamma efter att min systerson hade varit hos henne och surfat upp månadspotten. Då gick mamma ner till de ”snälla pojkarna” hos sin mobiloperatör för att få hjälp, men kom hem med ytterligare ett abonnemang.
Operatör vill inte ta ansvar för underleverantör
Efter flera månaders bråkande med operatören har Mia nu lyckats se till så att mamman numera bara betalar för ett telefon- och bredbandsabonnemang.
Men mamman betalar fortfarande 150 kronor i månaden för ”datortillbehör”, som mobiloperatören menar att de inte ansvarar för, eftersom tillbehören sålts av deras underleverantör.
– Jag anser ju att mobiloperatören är ansvarig för det här, säger Mia Jansson.
”Den som fakturerar är ansvarig”
Och Mia får medhåll av Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.
– Den som skickat ut fakturan är ansvarig. Om kostnaden står på teleoperatörens räkning så kan konsumenten vända sig dit med en eventuell reklamation.
Mattias Grafström rekommenderar dock att man hör av sig både till mobiloperatören och underleverantören och beskriver vad som ligger bakom reklamationen.
– Oavsett vem som skickat fakturan så är det bra att mobiloperatören får veta vad som hänt, så att de får underlag för att agera och sluta samarbeta med oseriösa aktörer.