Strejkhotet har enligt Svensk Pilotförening handlat om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som sades upp under pandemin. I stället har dotterbolagen SAS Link och SAS Connect använts som bemanningsföretag.
Enligt SAS beräknas runt 30 000 passagerare per dag drabbas av en eventuell strejk.
– Vi beklagar den här situationen som vi är i men vi försöker faktiskt allt vi kan för att rädda sommarsemestern, sa Marianne Hernæsen på SAS när hon på lördag uppdaterade journalister som samlats utanför förhandlingslokalen.
Att tidsfristen förlängs ytterligare visar, enligt henne, att båda parter gör allt för att undvika en strejk.
Svensk pilotförenings ordförande Martin Lindgren var även han på plats.
– Vi ska träffa ett avtal med SAS, det avtalet ska följa den svenska modellen och säkra arbetstillfällen på goda villkor. Företag som inte följer den svenska modellen ska inte förekomma på svensk arbetsmarknad, sa han.
”Nonchalant” att driva SAS i konkurs
Tonläget har varit så högt under förhandlingarna att det norska pilotförbundet sagt att de är beredda att driva SAS i konkurs ”om företaget inte vill anamma den skandinaviska modellen”.
På SAS reagerade talespersonen Karin Nyman med bestörtning.
– Det är fullständigt absurda uttalanden som visar på en chockerande nonchalans. Jag saknar ord, sa hon tidigare till SVT och betonade att flygbolagets finanser i dagsläget hotar dess framtid.
Arbetsrättsliga principer på spel
Svenska pilotföreningen har även de gett uttryck för ilska och menar att förhandlingarna inte endast handlar om SAS utan om kollektivavtalsmodellens framtid.
De har krävt att SAS slutar använda dotterbolag för bemanning.
– Att hitta på brevlådeföretag för att kringgå de avtal man har ingått och de arbetsrättsliga principer som gäller, det är inget någon fackförening kan acceptera någonstans i världen, sa Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening, tidigare i veckan.