– Jag vill att staten ska ta sitt ansvar som ägare av SAS och säga åt SAS att följa svensk lag och de avtal som SAS själva har ingått med sina fackförbund, säger Daniel Andersson, uppsagd pilot.
– Jag har ganska svårt att se att vår svenska regering inte vill följa och måna om den svenska modellen och den fackföreningsrörelse som vi har i Sverige, säger Viktoria Svensson, ordförande för kabinföreningen i Sverige.
Under pandemin har SAS fått stora belopp i coronastöd – pengar som borde användas för att få igång verksamheten i Sverige och inte någon annanstans, menar de anställda och tidigare anställda.
”Lyssnar inte på anställda”
Att den svenska staten dessutom äger drygt 21 procent av SAS ger också regeringen möjlighet att påverka bolaget menar kritikerna – en möjlighet som de anställda inte har, säger piloten Daniel Andersson.
– Under mina fem år på SAS så har ledningen visat att de inte lyssnar på sina anställda i någon mån som är värd att nämna. Så jag tror det krävs att ägarna tar ansvar, att det kommer tryck från politiken.
”Inte en ägarfråga”
Näringsminister Ibrahim Baylan bemöter uppmaningen i ett mail till SVT:
”Jag har höga förväntningar på bolag med statligt ägande och att de ska agera föredömligt inom arbetet med hållbart företagande. Det inkluderar självfallet en sund och säker arbetsmiljö, samt goda och anständiga arbetsvillkor. Hantering av bolagets operativa modell är en fråga för SAS ledning och styrelse att hantera och är inte en ägarfråga. När det gäller frågor om löner och andra arbetsvillkor är det något som måste lösas i förhandlingar mellan arbetstagarnas fackförbund och arbetsgivaren. Jag utgår från att bolaget följer gällande lagar och regler” skriver Baylan.
Läs mer: Hemlig inspelning: SAS oroas för strejker – ”Kan inte ha alla ägg i en skål”