SAS pilotstrejk är nu inne på sin fjärde dag. Parterna står mycket långt ifrån varandra. Konflikten rör det nya kollektivavtalet för piloterna.
– Vi har halkat efter så brutalt jämfört med våra konkurrenter som flyger samma flygplan, på samma rutter med samma passagerarunderlag. säger Rawaz Nermany som är ordförande för fackförbundet Svensk Pilotförening till Morgonstudion på måndagen.
Hur mycket ligger ni efter?
– Det är inte intressant. De här siffrorna passar vid ett förhandlingsbord. Om det är 5, 10 eller 15 procent – det saknar all betydelse, säger Rawaz Nermany.
– Vår ingångspunkt är inte en siffra, utan en jämförelse med andra som gör samma jobb.
1200 inställda flyg
SAS ställer in fler än 1 200 avgångar under måndagen och tisdagen på grund av pilotstrejken. Det drabbar nästan 110 000 resenärer.
Arbetsgivaren anser att piloterna har orimliga krav.
– Man vill ha betydligt mer betalt – 13 procent i löneökning. Man vill jobba fem dagar färre per år. Man vill själv styra sitt schema och man vill begränsa bolagets möjlighet att driva sin verksamhet, säger Torbjörn Granevärn som är förhandlingschef på Svenska Flygbranschen.
– Det går inte för bolaget att möta det. Då riskerar man anställningstryggheten för drygt 10 000 anställda, säger Torbjörn Granevärn.
Schemafrågor
Piloterna vill även få scheman med bättre framförhållning. Men arbetsgivaren anser att två veckors framförhållning är tillräckligt.
– Det är ingen ovanlighet på svensk arbetsmarknad, säger förhandlingschef Torbjörn Granevärn.
Men pilotfacket står fast vid sitt krav.
– Två veckor innan månadsskiftet kommer ett schema. Det enda du vet är att det är en ledig helg någon gång i den kalendermånaden. I övrigt vet du inte.
– Du kan betrakta dig disponibel i 27 dagar, 24 timmar om dygnet, säger pilotföreningens Rawaz Nermany, och tillägger att han är beredd att förhandla direkt efter intervjun i Morgonstudion.