Årets e-handel har överstigit alla förväntningar och Postnord har haft svårt att ta hand alla paketleveranser. Volymerna ökade dramatiskt i samband med Black Friday och har därefter legat kvar på en hög nivå, enligt bolaget.
– Black Friday var överraskande. Vi hade räknat med en 30-procentig uppgång, men fick en uppgång på 50 procent. Vi har fortsatt haft väldigt höga paketvolymer, 20-25 procent mer jämfört med resten av året, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord.
En till två dagars förseningar
Bolaget dras med förseningar. Normalt sett kommer 96-97 procent av paketen i tid, och i december har siffran legat på 92-93 procent. Men enligt Postnord är det normalt den här tiden på året.
– Jämfört med andra decembermånader är det rimligt. Det brukar alltid vara förseningar i december, det är kopplat till volym och väderförhållanden.
Enligt Postnord handlar det som mest om en till två dagars förseningar.
Samtidigt är hyllorna överfulla hos ombuden. För att klara julen har bolaget öppnat 70 nya ombud, men uppmanar ändå kunderna att hämta ut paketen så snabbt de kan.
– Det är fullt överallt.
Garanterar leverans
Trots förseningar och överfulla hyllor garanterar Postnord att kunderna ska få sina leveranser i tid, men uppmanar kunderna att följa rekommendationerna på bolagets hemsida. Det handlar bland annat om att skicka försändelserna före vissa datum, paketera ordentligt och skriva tydliga adresser.
– Jajamen, vi har planerat så mycket för att få ut alla julklappar till nästa lördag. Vi har 2.800 julvikarier inne under december månad.