När SVT träffar pensionären i hans hem visar han upp den senaste avin från Postnord där det står att han ska betala 75 kronor och två öre för att få ut sitt paket. En administrationsavgift för att bolaget ska se till att den svenska momsen betalas in, som då enligt avin, skulle vara på två öre.
Vägrar betala avgiften
Det är uppenbart att något blivit fel. För även om det inte var några dyra prylar han beställt skulle varan bara varit värd åtta öre om han ska betala in den svenska momsen på 25 procent av varans värde. Men det är inte momsen som upprör Gunnar Nilsson.
– Ja momsen är ju inget problem egentligen. Den kan jag gärna betala. Men att betala 75 kronor till Postnord det är inte något som jag tycker jag ska betala för den enkla hanteringen som de tillhandahåller, säger han.
På Postnord slår ledningen i från sig.
– Jag har stor förståelse för att man kan tycka att det är en orimlig situation. Men det är inte riktigt vårt val. Vi har fått en uppgift från tullverket. Vi har ingen möjlighet att säga att det här ska vi inte göra utan vi följer den uppgift vi har fått, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.
Tänker bli mer försiktig
Gunnar Nilsson visar också upp den robot som han håller på att bygger. En stor del av materialet har han köpt på internet från olika e-handelsföretag i Kina. Den senaste beställningen gjorde han i februari då han köpte tio paket med elektronik, där han betalade några tior per styck. Han hade ingen aning om att Postnord skulle införa sin administrationsavgift, och det gör att han nu låter åtta av paketen ligga kvar hos Postnord.
I framtiden tänker han vara mycket mer försiktig när han beställer elektronik från Kina, berättar han.
– Det kan vara att om man köper en dyrare grej kanske man kan stå ut med att supporta Postnord.