Just nu bereder regeringen ett förslag på en ny postlag. Enligt den nuvarande lagen får Postnord och de övriga postbolagen inte höja portot mer än konsumentprisindex.
Nyligen gjorde Postnord en höjning. Den första april höjdes priset för inrikes brev till sju kronor.
Men Postnords vd vill höja mycket mer för att kompensera för de minskande brevvolymerna.
Upp till 20 kronor
Får han sin vilja igenom kan brevportot bli flera kronor dyrare inom några år. Håkan Ericsson jämför med Norge där inrikesportot för 20 grams brev kostar 13 norska kronor och upp till 50 gram kostar 20 kronor.
Så en tia för ett frimärke är inte orimligt?
– Jag kommer inte spekulera i vart portot kommer att ligga inom några år, men nog kommer det att bli dyrare i framtiden, säger han till SVT Nyheter.
LÄS MER: Trots krisen – Postnord har delat ut miljarder till ägarna
Stora problem
Postnord har just nu stora ekonomiska problem. Det är framförallt den danska delen som bidragit till att Postnord gjorde en förlust på en och en halv miljard kronor förra året.
I morgon fredag kommer bolagets kvartalsrapport och enligt Håkan Ericsson fortsätter problemen i Danmark.
Förutom att höja portot vill Postnord att de danska och svenska ägarna skjuter till tre miljarder kronor för att rädda bolaget. Men regeringarna är inte överens om den känsliga frågan – vem som ska betala huvudelen.
LÄS MER: Sara fick ingen post – missade sin sons läkarbesök
Enligt Michael Birch, som är danska regeringens chef för de statliga bolagen, bör en lösning vara på plats i september.
Ministerbråk
Enligt svenska näringsministern Michael Damberg (S) kommer inte svenska skattebetalare vara med att betala för de danska problemen.
Men Danmarks finansminister Kristian Jensen har flera gånger uttryckt att både Sverige och Danmark måste dela på kapitaltillskottet.
LÄS MER: Klagomålen till Postnord har ökat