En plastpåse med ett kryss över, symboliserar förbud.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varumärkesforskaren Eva Ossiansson om vilka effekter en veckas bojkott skulle kunna få. Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Protest i sociala medier mot höga matpriser

Uppdaterad
Publicerad

På Tiktok sprids klipp där användare uppmanar till att bojkotta landets största matvarukedjor under vecka 12, i protest mot de höga matpriserna i butikerna.

– Det blir en form av ”statement”, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson till SVT Nyheter.

Debatten om de höga matpriserna har pågått länge men nu har användare på sociala medie-plattformen Tiktok fått nog. Där uppmanar man nu till att bojkotta landets största matvarukedjor under vecka 12.

SVT Nyheter har pratat med Eva Ossiansson på Göteborgs Universitet som tror att en veckas bojkott är alldeles för kort tid för att det ska få en stor effekt

– Det krävs ju väldigt många som inte handlar. Vi är i behov av mat. Vi kan inte leva utan mat, så det är rätt så svårt, säger hon.

Men Eva Ossiansson menar samtidigt att det kan bli en markering mot matjättarna.

– Det blir en form av ”statement” och det som kan möjligtvis hända är att någon aktör inom dagligvarubranschen själv tar initiativ och börjar sänka matpriserna, säger Ossiansson.

Välkomnar diskussionen

Svensk dagligvaruhandel till skriver till SVT Nyheter att de förstår frustrationen men att priserna är utom kedjornas kontroll. De skriver även att butikernas vinster har minskat och att de välkomnar en diskussion om matpriserna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.