Regeringen konstaterar att digitala spår utgör en mycket viktig – ofta den allra viktigaste – delen i utredningar om allvarlig brottslighet. Samtidigt är lagförslaget begränsat när det gäller lagringsskyldigheten, för att de svenska reglerna ska stämma överens med EU-rätten.
– Regeringen måste göra en balansakt här, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT i samband med en pressträff där lagförslaget presenteras.
Hård kritik
Tidigare hade tele- och internetoperatörer krav på sig att spara i princip all trafik till och från datorer och mobiltelefoner i sex månader. I december 2016 slog dock EU-domstolen fast att datalagringen stred mot EU-rätten, i den så kallade Tele2-domen.
Detta ledde till att en ny utredning tillsattes, som i oktober 2017 presenterade ett förslag som skulle innebära just en begränsad modell. Förslaget har mött hård kritik av polis – och utredaren framhöll också själv att polisens arbete skulle försämras med denna lag.
Det lagförslag som regeringen nu presenterar innebär att lagringstiden för uppgifter om var en mobiltelefon befunnit sig vid tiden för ett samtal kortas jämfört med tidigare, till två månader.
– Det är bekymmersamt, men i dag har vi inte de här uppgifterna över huvud taget, säger Mikael Damberg.
Åklagarprövning
Andra delar av förslaget innebär att abonnemangsuppgifter vid internetåtkomst ska lagras i tio månader. Lagringsskyldigheten begränsas dock, bland annat på så sätt att all kommunikation som sker inom det fasta nätet undantas.
När myndigheter ska hämta in uppgifter i underrättelsesyfte införs krav på prövning av åklagare. Den tidsbegränsade möjlighet som funnits gällande att hämta in uppgifter om vissa systemhotande brott i underrättelseverksamhet blir permanent. Den kompletteras också med två nya brott: statsstyrt företagsspioneri och grov misshandel eller olaga frihetsberövande i systemhotande syfte.
”En omskrivning”
Bahnhofs vd Jon Karlung anser att den nya lagrådsremissen om datalagring i princip är en omskrivning av det förslag som underkändes av EU-domstolen.
– De döper om saker och försöker trixa igenom det här förslaget utan hänsyn till att det faktiskt finns ett tydligt och välskrivet domslut från EU, säger han.
Enligt Karlung kommer Bahnhof att överklaga om det nya förslaget blir lag.