Synen på flyg är en het potatis i svensk politik. När den rödgröna regeringen 2017 ville införa flygskatt, hotade de borgerliga partierna med misstroendevotum mot ansvariga ministrar.
Men i regeringsförklaringen lovade Stefan Löfven skärpa politiken mot flygets utsläpp. Och efter januariöverenskommelsen är flygskatten kvar, och nu väljer regeringen att skärpa tonen ytterligare. Man nöjer sig inte med det tidigare budskapet om att flyget skall ställa om till fossilfritt, och att flygets utsläpp måste minska. Nu angriper man även mängden flygresor.
– Man skall nog inte behöva flyga mellan Stockholm och Göteborg där tågförbindelse redan finns, säger Tomas Eneroth.
Nöjesresor står för största delen
Det senaste året minskade inrikesflyget tydligt, vilket redan fått bolaget Braflyg att varsla personal. Men inrikesflyget står för en mindre del av flygandet och enligt Naturvårdsverkets senaste rapport står utrikesflyget för hela 93 procent av flygets klimatpåverkan.
Då har man räknat på ett mer noggrant sätt där man får med utsläpp av hela vägen på utrikesresor, även om man till exempel flyger till Asien via en mellanlandning i Europa. Och man har inte minst räknat in höghöjdseffekter- alltså att växthuseffekten av utsläpp är nästan dubbelt så stora på höjder över 8 000 meter, som gäller för längre flygresor.
– Med höghöjdseffekterna är flyget totalt lika stor utsläppare som personbilstrafiken. Och det är faktiskt nöjesresor utomlands som står för den största delen, säger Jonas Allerup klimatexpert på Naturvårdsverket.
Svårt att reglera
Både statliga Swedavia och Transportstyrelsen har hittills kalkylerat med fortsatt stora ökningar av utrikesflyget. Men internationellt flyg är svårt att reglera. Idag finns varken moms, energiskatt eller koldioxidskatt på flygbränsle – det förhindras av gamla internationella konventioner.
Men regeringen menar att på något sätt måste flygresandet minska.
– Vi måste flyga mindre än idag, så är det, säger Tomas Eneroth.
Han ger exempel på vad regeringen vill se. Det handlar om att klimatmärka flygresor så folk ser vilka utsläpp en resa gör. Man vill ha kvar flygskatten, men göra den mer tydligt klimatstyrande, något som bland annat Centerpartiet krävt. Han pekar också på stora satsningar på tåg som skall göra det mer attraktivt att välja järnväg framför flyg.
”Fler kommer vilja ta tåget”
Infrastrukturministern poängterar också att många tjänsteresor med flyg är viktiga för affärer, ekonomin, arbetstillfällen och exportintäkter. Han pekar hellre på nöjesresorna som alltså är 80 procent av utrikesflyget.
– Det handlar om vad vi som politiker kan göra, och också om hur var och en av oss tänker när vi skall ut och resa. Jag tror att fler kommer vilja ta tåget ut i Europa istället för att flyga till Thailand.