Bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen, Svensk kollektivtrafik, har stått inför stora utmaningar efter coronapandemins start.
I början av pandemin blev det akut personalbrist bland förare. Sen tappades en stor del resenärer för att färre reste kollektivt, för att sen öka trafiken för att undvika trängsel. Det genererade i sin tur stora intäktsförluster för medlemmarna i Svensk kollektivtrafik.
Miljardstöd till kollektivtrafiken
På grund av de minskade intäkterna meddelade regeringen i början av juli att man kommer stötta kollektivtrafiken med tre miljarder kronor i öronmärkta resurser. Ett stöd som varje enskild region och kommun får ansöka om på Trafikverket senast i början av oktober.
– Det är den största specifika satsningen som staten gjort i kollektivtrafiken, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff den 22 juli.
Men trängsel i kollektivtrafiken är inget som kommer tolereras.
– Det är inget vi kommer acceptera, då måste vi agera.
”En samhällsviktig funktion”
Helena Leufstadius, vd på Svensk kollektivtrafik, menar att om en restaurang inte vidtagit de åtgärder som Folkhälsomyndigheten kräver stänger man ner. Men att det funkar inte inom kollektivtrafiken.
– Det är en samhällsviktig funktion för många. Därför kan man inte säga: Blir det trångt kan man inte köra.
Medlemmarnas politiker har redan nu sagt att de kommer behöva dra ner trafiken i höst för att det inte finns pengar.
– Om nu staten går in och säger att vi ska köra mer då kommer nästa fråga: Var ska pengarna komma ifrån? Regionerna har redan förlorat en miljard i månaden. Vilket de har fått kompensation för men de har inte fått in pengarna ännu, säger Leufstadius.
Folkhälsomyndigheten uppgav i samband med tisdagens presskonferens att det pågår samtal om hur rekommendationerna för kollektivtrafiken ska se ut framöver.