Februari månads prisökning på 2,1 procent på dagligvaror är rekord, berättar han. För enbart mat är ökningen ännu större, 2,5 procent jämfört med januari. Matpriskollen började mäta 2015, och har inte någon gång tidigare uppmätt en så stor ökning.
– För hela 2021 var prisökningen på dagligvaror 1,1 procent. Nu är det dubbelt så mycket bara i februari.
Så har priserna stigit
Hittills i år, under januari och februari, är prisökningen 3,4 procent för dagligvaror. Häpnadsväckande, enligt Ulf Mazur.
Tittar man på prisutvecklingen under tolv månader är den 15,2 procent för dagligvaror, och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.
Barnmat ökat mest
Den här gången har exempelvis barnmat ökat mest i pris, 10,8 procent bara i februari. Framför allt är det vällingen som blivit dyr, den har gått upp 11,7 procent i genomsnitt på alla artiklar. Men det finns många vällingsorter som ökat runt hela 20 procent.
Också barnmatsburkar har ökat i pris, plus 9,3 procent. Så kallade ”klämmisar”, påsar med mellanmål, har stigit 5,5 procent i pris under februari.
– Sist barnmaten höjdes, i augusti förra året, höjdes både blöjor, välling och barnmat. Nu är det mest barnmaten, men det drabbar utsatta grupper.
Finns i alla led
Men det är inte bara barnmat som ökat. Även sådant som djurmat, grönsaker, snacks och godis har stigit rejält. Enligt Ulf Mazur handlar det inte längre om det jordbruksnära, som i början då matpriserna drog iväg. Nu finns ökningarna på allt, och i alla led. Förpackningar, transporter och råvaror, och så förstås allt som är importerat.
Matpriser i februari
Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent.
Hittills i år har dagligvarorna stigit 3,4 procent.
Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.
Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.
I januari sjönk inflationen, prisförändringarna på årsbasis, till 11,7 procent enligt måttet KPI. Det kan jämföras med 12,3 procent månaden före.
Källa: Matpriskollen, Statistiska centralbyrån (SCB).