Profilskolan är en liten friskola i Stockholm. Här går Alexander Strand i årskurs 7, och för att han ska lära sig något i skolan är det viktigt att lektionerna är intressanta och roliga.
– Om det är roligt då lär du dig automatiskt. Om du tycker det är tråkigt då gör du ingenting. För mig är det nästan som att vara hemma och ligga på soffan, så mycket lär man sig om man tycker det är tråkigt, säger han.
”Läraren är A och O”
I de två internationella skolundersökningarna TIMSS och PISA har svenska elevers resultat förbättrats. Samtidigt är resultaten långt från de nivåer de låg på för 15-20 år sedan.
För att ytterligare förbättra elevernas kunskaper är nyckeln enligt svenska högstadierektorer, lärarnas kompetens, arbetssätt och undervisning. Det framgår av en enkät SVT Nyheter gjort.
– Läraren är A och O i det här, säger Mikael Hakola, rektor på Profilskolan. Läraren måste vara kunnig, den måste kunna leda klassen och väcka intresse naturligtvis.
”Slopade läxor gav resultat”
Samtidigt visar de internationella skolundersökningarna att elevens bakgrund får allt större betydelse för resultaten. På Profilskolan har man valt att ta bort läxor för att öka likvärdigheten.
– Eleverna ska inte ha hemuppgifter när de går härifrån. De ska klara av allting när de går härifrån, och vi har märkt att det har gett resultat, säger Mikael Hakola.
Therese Hammarstrand är lärare i SO och för att nå alla elever menar hon att lärarna måste vara mer flexibla i sin undervisning men också i sitt ledarskap i klassrummet.
– Det går inte att bara vara på ett sätt. Här är jag en ganska glad, positiv ledare. Sedan kan det vara att i vissa klasser får jag vara mer hård. Där får reglerna styra för att det ska fungera med studiero och undervisning, säger hon.
Bra kontakt med läraren viktig
Men allra viktigast är enligt Therese Hammarstrand relationen till eleverna.
– Lärarens relation till eleverna är viktigare än kompetensen i många lägen. Kan man nå dem och få dem med sig, då kommer de lära sig resten också.
För Aminata Tourai, som går i årskurs 7, är det viktigt att en bra kontakt med läraren. Och Therese Hammarstrand, eller Tuss som hon kallas, tillhör hennes favoriter.
– Hon vet vad jag behöver och om jag har någon svårighet då hjälper hon mig.
Fakta: Undersökningen
SÅ GJORDE VI UNDERSÖKNINGEN:
- Vi har skickat en webbenkät till alla rektorer på skolor som har en nioendeklass med minst tio elever. Sammanlagt skickade vi ut enkäten till 1.463 respondenter. Efter fyra påminnelser hade vi fått 703 svar, vilket ger en svarsfrekvens på 48%.
Bortfallsanalys
- Det går inte att se någon tydlig systematik i bortfallet. Mot bakgrund av att vi inte ser några skevheter i bortfallet (för de variabler vi kan kontrollera) bedömer vi ändå att resultatet håller för publicering.
SÅ FICK VI FRAM RESULTATEN
- I enkäten ställde vi bland annat frågan: ”Vad bedömer du som de viktigaste åtgärderna för att förbättra elevernas kunskapsutveckling? Ange maximalt tre åtgärder.” Dessa fritextsvar har vi sammanställt i olika huvudkategorier beroende på vem rektorn bedömer kan höja kunskaperna, exempelvis lärarna, politikerna, rektorerna eller eleverna.
- Huvudkategorierna har vi sedan delat upp för att specificera vad de ska göra för att höja kunskaperna.