Foto: Andreas Liebermann

Superrektorn om Pisa-resultaten: ”Mycket kvar att lösa”

Uppdaterad
Publicerad

Trots att svenska elever presterar bättre i Pisa-mätningen återstår mycket arbete innan resultatet är tillbaka till nivåerna i början av 2000-talet. Det menar ”superrektorn” Lina Axelsson Kihlblom.

I dag kom ett glädjande beskedet många lärare, rektorer och politiker. Resultatet i Pisa-mätningen är tillbaka på 2009 års nivå efter katastrofresultatet från 2013. Men trots upphämtningen återstår mycket arbete, menar Lina Axelsson Kihlblom, grundskolechef i Haninge kommun. Enligt henne är det bekymmersamt att elever i socioekonomiskt utsatta områden visar svaga resultat.

– Det är ett långsiktigt arbete för att lyfta resultaten för svaga grupper i utsatta områden, säger hon.

Läget i svenska skolan 2016

Föräldrarna påverkar

Axelsson Khilblom, som blev känd genom tv-serien ”Rektorerna” och för att hon som rektor på Ronnaskolan i Södertälje lyckades förbättra skolans negativa kurva. Hon har också lett 2015 års skolkommission.  

Resultaten i Pisa-mätningen som presenterads i dag visar bland annat att föräldrarnas utbildningsnivå påverkar barnens resultat, liksom att elever i socioekonomiskt utsatta områden presterar sämre än elever i bättre bemedlade områden.  

– Det krävs politisk samling. Utvecklingen ska börja i klassrummen inte i den politiska sfären. Skolsegregering och föräldrars utbildningsnivå slår hårt mot vissa grupper, säger hon. 

Tydligare fokus

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är inne på samma linje. I en kommentar beskriver han skillnaderna som en ”varningsklocka”.

– Ska vi fortsätta bli starka måste vi bryta ojämlikheten och då måste vi investera i de skolor och elever som har de tuffaste förutsättningarna. Det handlar om elevhälsa, skolbibliotek och specialpedagogik, säger Fridolin.  

Lina Axelsson Khilborg menar också att 2011 års läroplan, som gav större utrymme för huvudmän, lärare och rektorer att följa upp arbetet och resultat har bidragit till utvecklingen.

– Man tydliggjorde vad man ska kunna och när man ska kunna det, men det finns saker att utveckla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läget i svenska skolan 2016

Mer i ämnet